fredag 24 juli 2020

En lyckad semester?

Ja, nu är den här semestern till ända, alldeles snart. Det är bara en ynka helg kvar, men under den helgen kommer jag fortsätta tänka att jag har semester och passa på att njuta så mycket jag bara kan. Innan min semester fick jag den här matrisen skickad till mig av Åsa och ivrigt påhejad av Annika ska jag nu försöka mig på att bedöma min egen semester utifrån den. Det blir förresten en bra uppvärmning till jobbet för där är det matriser hit och matriser dit dagarna i ända!


Planera en semester. Kan jag det? På A-nivå  (högsta nivån) står det "Du kan planera en semester med tydligt innehåll och väl fungerande struktur och god variation". Ja, om det är någon som har planerat vår semester så är det väl jag. Tydligt innehåll på semestern? Semestern har innehållit tydliga aktiviteter så som utflykter, bad, glassätning, kompispromenader, fasadmålning, systersonpassning, bilåkning och något enstaka restaurangbesök. Det anser jag vara ett tydligt innehåll. Väl fungerande struktur? Ja, visst! Vi har till och med haft en så väl fungerande struktur att vi lyckats få G att sluta sova middag (med undantag för idag). Strukturen har mest byggts upp kring när vi (jag) behöver äta och kring när vi haft bil och kvittot på att strukturen har fungerat är väl att vi (jag) inte brutit ihop så ofta över att jag är hungrig och att M och jag faktiskt varit harmoniska den mesta av tiden de allra flesta dagarna (två dagar kvar nu...). God variation tycker jag också att vi har fått till med tanke på de olika aktiviteter vi sysselsatt oss med. Förutom ovan nämnda kan jag även nämna att vi tittat på hällristningar, intagit Bohus fästning i hällregn, ätit chips på badplats, hoppat studsmatta och umgåtts med Gs morföräldrar på ca 2 meters avstånd såväl ätandes som pratandes. Jag ger därmed mig själv A på första raden, den om struktur.

Vädret då? Här handlar det inte om hur vädret har varit utan om hur väl jag har kunnat resonera kring väderlekarna, ge förklaringar till dessa och deras konsekvenser för människor. Här tror jag tyvärr att jag endast ligger på E-nivå, men anser ändå att det inte kan vara helt underkänt. Eller är det underkänt? Jag har faktiskt inte pratat ett enda dugg med någon alls om varför det varit ett visst väder (förklaringar till väderlekar) men jag har anpassat mig väl efter väderlekarna och utnyttjat dem till min familjs fördel. Hur då? Jo! När solen har skinit har vi badat. När regnet har fallit har vi hoppat i vattenpölar! När vinden skulle börja vina fixade jag tjocka pinnar som stöd till mina bondbönor och M monterade upp vindskydd för pallkragarna. Idag har G sluppit simskolan på grund av nordostlig vind, 15 grader och duggregn. Det tycker jag är att förstå väderlekarnas konsekvenser för människor (och växter vilket ej ingick i semesterkursen, men någon liten stjärna i kanten kan jag väl få?). Duger det för E, fröken Åsa?

På kunskapskravet som handlar om att genomföra och planera resor och kortare turer skulle jag återigen ge mig själv ett A. (Lite märkligt dock att man på A-nivå inte måste formulera egna frågeställningar.) I början av semestern ritade vi upp lite mentala skisser kring de resor vi ville göra. Dessa var till Ekehagens forntidsby och Nordens ark. Inga av dessa genomfördes. Här kan man tro att man halkar ner på F, men det gör man inte. Kunskapskravet handlar om att planera och genomföra och dessa två resor planerades inte, utan vi tänkte bara på dem. Sedan föll det sig så att Nordens ark hade begränsat med platser och den dagen vi var peppade så var det fullt (noll framförhållning). Å andra sidan besökte vi istället Aeroseum (planering och genomförande fungerade mycket väl), hällristningarna i Tanum och ja, Bohus fästning, som sagt. Vi gjorde dessutom en liten avstickare till stationshuset i Dingle och kände familjenostalgi eftersom min mamma bott i det där huset en kort period som barn. Planeringarna gick helt klart att följa, och jag fick med mig min man och mitt barn på tåget (i bilen). Så, ja. Här ger jag mig själv omdöme A.

Gemensam allsång? Nja. Här har vi mest sjungit till Lalehs låt "Bara vara mig själv" och det gick ganska bra, åtminstone på refrängen. Tonhöjd kan jag inte bedöma, och min tonhöjdsexpert tror jag har semester, så jag sätter E på denna rad. Finns det ens något som heter tonhöjd? Är det inte tonart det heter? Ja, ni ser - jag har ingen koll på detta alls!

Hemarbete och grillutrustning. C-nivå måste jag landa på här då jag hanterar allt hemarbete på ett utmärkt vis förutom grillutrustningen som jag helt överlåter åt M, i ojämställdhetens namn. Utvecklade omdömen om resultatet kan jag ge, ja. Köttet blir torrt om det grillas för länge, men går att äta ändå. Squash är gott att grilla särskilt om man odlat den själv. Min pappa är bättre på att grilla än min man, men så har han också fler grillår bakom sig (han är äldre än min man... - tur det!). Tillräckligt utvecklat för C? Ja, vi säger det!

Den sista raden handlar om friluftsaktiviteter. Här måste jag återigen ge mig själv ett A. Under denna semester har vi kanske inte ägnat oss supermycket åt friluftsaktiviteter men en tur upp för Gruveberget (utan familj), utflykt till Dyrön, badutflykter och även uppvisande av visst lokalsinne i Tanumshede (ny miljö) gör ändå att jag hamnar på A. Dessutom är jag värd ett A efter alla friluftsaktiviteter vi ägnar oss åt resten av året. Så det så! 

Summa summarum. Nu ska vi se. Vad landar betyget på? Hur lyckad var min semester? Eller hur lyckad var jag  på semestern? 

Planera: A
Väderresonemang: E
Resor: A
Allsång: E
Hemarbete: C
Friluftsaktiviteter: A

Ja, då betygssystemet fungerar som det gör hamnar betyget (föga överraskande) på ett D. Betyget D innebär att jag har nått C-nivå eller högre på övervägande delen av kunskapskraven (minst 4 av 6) och att jag har nått minst E-nivå på resterande två, och det ser ni ju att just detta är fallet.  För att kunna sätta ett högre betyg än D hade jag behövt delta i allsång på ett ännu bättre sätt (tonhöjd!) och resonerat på ett mer utvecklat sätt om vädret. Hade jag gjort båda dessa på C-nivå hade betyget landat på ett C. Hade jag bara lärt mig grilla också, utöver bättre resonemang kring väder och bättre allsång, hade betyget faktiskt kunnat landa på ett B. Högre än så når jag nog tyvärr inte. Men: Oavsett vad jag är värd eller ej - "semesterkursen" är slut och betyget landar på ett D. Betygssättning är en myndighetsutövning och betyg går inte att överklaga eller ändra i efterhand. Det enda jag kan göra är att ansöka om en prövning till nästa sommar och se hur det går då. Så är det och det är bara att acceptera. (Men egentligen är jag värd ett A...) Huvudsaken är väl att jag har lärt mig något under kursens, jag menar, semesterns gång, och att jag har tyckt det varit roligt att ha semester/gå kursen. Och det har jag verkligen! Jag har lärt mig om hällristningar och om regn på Bohus fästning. Jag har lärt mig hur klurigt det är att gå i simskola och att öronbrännmaneter inte bränns, men att det trots det är omöjligt att bada på en strand täckt med dem. Jag är nöjd med min semester och nöjd med mitt D och på måndag är jag förhoppningsvis redo att börja arbeta igen.

Glad sensommar på er! (Sorry för internt och konstigt lärarinlägg...) och glöm ej: jag är faktiskt egentligen helt klart vääärd ett A!

2 kommentarer:

  1. Synd att du bara fick ett D! Du får jobba på att prata om vädret, grilla och sjunga allsång för att nå högre, men texten får helt klart ett A!

    Jag delade matrisen på min facebooksida, tillägnad alla lärare i bekantskapskretsen och någon skrev: Jag är uppenbarligen inte lärare, jag läste mat-ris! Haha!

    Nu har vi ju ingen matris här, men jag fyller i alla imaginära rutor med blått i alla fall!

    SvaraRadera
  2. Ha-ha! Så bra skrivet :). Det märks att du är lärare! /Annika F

    SvaraRadera