tisdag 7 december 2021

Lektid - Filmtid

I fredags var M och G hemma pga snor och då jag jobbar hemifrån, eller rättare sagt: då vi bor på mitt jobb, har jag mer eller mindre koll på vad de gör när de är hemma. I fredags blev det väldigt mycket filmtittande för G och en del dataspelande för M. Jag tror inte att de satt hela dagen men det kändes som det. Stressen det väcker i mig att mitt barn inte leker på en hel dag, gjorde att åtgärder vidtogs i helgen då jag var ensam hemma med G medan M körde varv efter varv genom öns vinterlandskap. 

I lördags tog jag således beslutet om att införa någon slags begränsning i skärmtiden, även om begreppet skärmtid verkligen aldrig används hemma hos oss. För att få någon logik och rätsida på det hela hittade jag på följande regel:

När det är ljust ute är det lektid. När det är mörkt ute är det filmtid. 

Och hör och häpna: G accepterade! Kanske var han själv trött efter att ha tittat på barnprogram timme efter timme i fredags? Han är ju trots allt ett femårigt barn och har behov av att fantisera, greja och leka. 

Lördagen inleddes med kokboksblädder vid köksbordet, sedan filmtid medan vi åt frukost, sedan lektid eftersom det blivit ljust. Vi gick en liten sväng, besteg ett lågt berg, åt clementin på toppen, vandrade genom blad-skogen (som G döpte den till eftersom den är invaderad av murgröna), och hem igen. Sedan lagade vi och åt lunch. Efter detta satt vi tillsammans i en fåtölj och lyssnade vi på Pettson och Findus från SRplay medan jag nästan somnade. Sedan ville G lyssna på musik (från Spotify på min telefon) och medan jag dammsög källaren råkade G trycka på Bolibompa-appen och titta på ett avsnitt av Bolibompa-familjen. Jag kom på honom när avsnittet precis var slut och stängde av. Stort gråt! Då var solen på väg ner och jag veknade väl för ungen fick både lördagsgodis och filmtid på datorn... Nåja, helt okej första dag... 

Söndagen gick ännu bättre och vi var ute två gånger och han tittade inte på film/barnprogram en enda gång mellan klockan 10 och 15.30 ungefär. Heja! Det jag verkligen uppskattade under söndagen var att G och jag umgicks aktivt nästan hela denna skärmfria tid. Vi var som sagt ute två gånger, vi spelade Daidalosvarianten av memory, vi lekte "vilken sak är borta?" (som jag lekte med min mormor) och vi spelade Bamses gympaspel med stor entusiasm. Och eftersom man ändå inte orkar umgås superintensivt en hel dag kunde jag tycka att det var okej att han fick kolla på barnprogram på kvällen sedan, även om det nog blev ett gäng timmar...

Igår var det måndag och M vabbade igen. Lite film under dagsljusets få timmar blev det (medan M satt och målade) men han hade ändå minskat sitt intag ganska rejält sedan i fredags, om min uppskattning nu stämmer. 

Så ja... Egentligen skulle jag vilja begränsa detta ännu mer men jag vet inte om jag orkar. Jag kan se fördelar med att han tittar på barnprogram också och den främsta är att han får mer input av spanskan. En del av de program han ser är nämligen på spanska, så som Blippi och Pepa Pig. Även Paw patrol finns på spanska på youtube. Sara och Anka vägrar han dock se på spanska, men det kanske kommer en dag när även det funkar? 

En annan fördel är att han faktiskt vilar när han tittar på video, och det är väl det man ska när man är hemma och är förkyld? 

Tilläggas kan att de dagar han är på förskola ser han inte alls lika mycket på video som de dagar när han är hemma hela dagen. Då hinner han helt enkelt inte det. Men ändå, ändå kan han skrapa ihop några timmar. Galet!

Vad tycker och tänker ni om detta? Begränsar ni era barns skärmtid? Försöker ni styra skärmtidens innehåll av någon speciell anledning? Och ni som är barnfria är också välkomna med era åsikter såklart! 

2 kommentarer:

  1. Vi kör inte med skärmtid eller nån typ av uttalad begränsning. Inte som ett statement, utan helt enkelt för att vi inte har behövt göra det (än). Våra barn tittar en stund när dom vaknar innan dagen drar igång och sen ser vi gemensamt på ett program av nåt på kvällen innan läggdags som en del av nattnings/nedvarvningsrutin varje dag. Sen kan dom vilja kolla en stund efter förskolan (när vi lagar mat), vilket jag förstår för jag vill också bara sätta mig i soffan och slappa en stund efter en dag på jobbet. Oftast slutar det med att dom blir leksugna och stänger av själva, men det är nog också lite för att dom 1) har varandra och liksom drar med varandra till lek (en är leksugen och tjatar bort den andra från ipaden) och 2) dom är så nära i ålder så dom vill leka samma saker. På vabbdagar kan det ju vara väldigt fri tillgång och till och med uppmuntran av föräldrar att sitta med ipad (dom är tyst och still) och då kan vår fyraåring sitta oavbrutet en hel dag, medan vår femåring max kollar nån timma och sen går och gör nåt annat.

    SvaraRadera
  2. Jag tror på lek och samvaro med andra eller själv utan skärmar i första hand! Det fungerade ju också utmärkt för inte speciellt många år sedan ;).
    Lycka till med ditt/ert val med begränsningar! /Annika F

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...