lördag 1 april 2023

Fem böcker att läsa

Vår, särskilt på senaste tiden, mycket beresta vän Åsa hörde av sig och undrade vilka böcker jag läser just nu. För att stilla hennes och alla andras nyfikenhet kommer här en liten redovisning! 


Ställ om av Maria Soxbo - en bok om omställning mot ett lugnare, klimatsmartare och miljövänligare liv.  En inspirerande bok uppdelad i dessa sju kapitel: Drömmar, Tid, Jobb, Gemenskap. Värden, Konsumtion och Lycka. Hittills har jag läst till s. 75 och är på kapitlet Jobb. Mycket intressant och inspirerande!

Den lodande människan av Patrik Svensson - en bok om människan och vår relation till havet. Den handlar om den förste världsomseglaren som troligtvis hette Enrique och jag har fått lära mig att en kaskelott kan dia sin unge i upp till tio år! Han skriver på ett sådant sätt att allt blir intressant och spännande, trots att det är ett ämne jag aldrig trodde att jag skulle kunna intressera mig så mycket för, även om jag älskar havet. I denna har jag läst till s. 170, ungefär. Denna läser jag i min bokcirkel.

Balladen från norr av Alfonso Zapico - en serieroman om gruvarbetare i norra Spanien under den andra republiken. Förordet av Thomas Gustafsson får mig att äntligen förstå det jag så länge velat veta, vad som hände innan inbördeskriget. Jag har hittills läst till s. 97 av drygt 200. 

Fri av Lea Ypi - en självbiografisk uppväxtskildring om en tjej som växer upp i Albanien. Den här boken fick jag av mamma i födelsedagspresent för att hon läst den och tyckt den var bra och för att jag var i Albanien för prick 22 år sedan. Jag har inte hunnit läsa så långt i denna (till s. 48) och eftersom jag äger den är det inte så bråttom. Mycket intressant och välskriven hittills!

ADHD-hjälpen av Katarina A Sörngård - en bok som förhoppningsvis hjälper oss att förstå varandra lite bättre. Bara innehållsförteckningen är intressant! Boken innehåller avsnitt som: "Du lyssnar ju inte på vad jag säger!", Hitta nycklar, plånbok och mobiltelefon, Var sak på sin plats, Oro över det som redan hänt, Faran med att säga ja utan att tänka efter och Till dig som anhörig. Även om ingen i min familj har fått diagnosen ADHD tror jag att vi kan ha ganska bra nytta av att läsa åtminstone valda delar av boken och reflektera tillsammans... Hittills har jag läst de första 50 sidorna och sedan lite här och var, men den ska säkert läsas i rätt ordning och ordentligt. 

Vad läser ni just nu?

4 kommentarer:

  1. Tack för boktips!
    Jag läser nu "Skönheten i kaos" av Julia Ravanis och har precis avslutat Nina Burtons bok "Livets tunna väggar". Läsvärda båda två. Men boken "Om tiden och vattnet" av Andri Snaer Magnason som jag läste för ett tag sedan var en av de bästa böcker jag läst. Och viktigast! /Annika F

    SvaraRadera
  2. Vad intressant fråga! Jag har precis läst ut Djurdoktorn av PC Jersild, en bok jag kommer att blogga om hoppas jag. Sedan var jag boklös så jag köpte On earth we’re briefly gorgeous av Ocean Vuong som är en sån där bok som slår knockout på en. Jag läste hälften på flygplatsen och sparar resten till återresan. Under tiden hämtar jag andan med Barbidels hav av Irmelin Sandman Lilius, en författare jag älskade när jag var barn. Jag gillar fortfarande hennes världar som rör sig mellan fantasi och verklighet och olika epoker. Innan de här läste jag Det skenbart rätta av bloggvännen Fransyskan H. Och på mitt nattduksbord ligger en liten bok med korta betraktelser av den franske författaren Christian Bobin som jag läser i portugisisk översättning med titeln Autoretrato com radiador. Det blev fem, tror jag.

    SvaraRadera
  3. Ingen roman? Jag läser (lyssnar på) Knausgards "Morgonstjärnan". Spejsad och bitvis riktigt bra men lite väl detaljerat ibland. Lyssnade på första kapitlen ihop med Sverker och vid ett tillfälle dök en ekorre upp och Sverker sa: "Men vad bra, nu kan han ju berätta om den i en halvtimme". Det gjorde han inte, men han gick på om den en bra stund. Lite för länge. Vi bara: Kom till saken - vi hinner glömma vad det handlar om! Plus att det var olika berättarröster i boken men samma röst som läste in. Gillar inte när män läser kvinnojag och tvärtom. Är det en mansröst tänker jag att det är en man, och så plötsligt förstår man att han är en kvinna i boken.

    /Den beresta vännen

    SvaraRadera
  4. Tack får tips! Jag läser just nu bara en enda bok, men den är trevlig: Konrad Visslers förunderliga resa till Ångermanland av Annette Haaland. Jag tycker den är... ganska kul!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...