måndag 18 mars 2024

Temperaturfilten

Jag är inne i ett sånt virk-il just nu! Jag har tre projekt på gång samtidigt: temperaturfilten, en gul påsksjal och två glittriga kuddar till min son. 

Temperaturfiltens skala har jag fått revidera efter att jag förstått att dygnsmedeltemperaturen i Sverige inte når mycket mer än 20 grader på sommaren. Det hade jag ingen aning om när jag påbörjade projektet i kalla januari. För att jag själv ska ha koll på min skala, och för att ni ska få se, lägger jag därför ut en bild på den reviderade skalan här:


Hur långt har jag kommit hittills då, undrar väl ni? Och kommer jag hålla ut hela året? Ja, den första frågan går ju i alla fall att besvara. I lördags morse hade jag virkat till 29/2 och då tog jag denna bild:


Den mätte då 26,5 cm och året börjar nerifrån i bilden med lila och februari slutade i blått. Enligt mina beräkningar kommer den bli ca 160 cm lång och 120 cm bred. Jag la upp 220 maskor och virkar den med fasta maskor för att den inte ska bli för lång. Eftersom jag valt att virka den enligt dygnsmedeltemperatur blir den ganska jämn i färgen, har jag märkt (få färgbyten), vilket kan kännas lite tråkigt men samtidigt skönt att slippa fästa så ofta. Och angående fäst-festen så lyder jag min kollegas råd och fäster allteftersom. Jag har också då insett att jag måste ha kontroll över på vilken sida jag fäster, vilket jag inte hade i början... men men, det ska väl synas att den är handgjord? 

Och så lite bonusbilder på mina två andra virkprojekt, påsksjalen och glitterkudden:




Vad handarbetar du med just nu? 

11 kommentarer:

  1. Vilka fina projekt, och kul idé med temperaturfilten! Håll ut hela året!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar dem! Och ja,jag ska hålla ut! Tricket är nog att virka på den lite varje dag och om det inte hinns med, virka ikapp på helgen t ex. /Tove

      Radera
  2. Vilken rolig idé med filten kopplat till temperaturen :D! Fattade jag rätt - en rad virkas alltså varje dag? Heja dig!
    Annika F
    P.S En sådan kudde virkade min mormor också så vi har några stycken :). Men inte i glittergarn ;). D.S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, en rad per dag på temperaturfilten, så det blir 366 rader (eller varv som man säger på virklingo) detta året. /Tove

      Radera
  3. Fin glitterkudde! :-) Precis de färger som min sexåring älskar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hälsar L från Livet på västkusten

      Radera
    2. Detta garnet är det: https://hobbii.se/universe?option=14135&store_id=1&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI9LKEkaKBhQMVE4poCR2zWQACEAQYASABEgK4nPD_BwE Totalt plastic fantastic 🙈 /Tove

      Radera
  4. Vad härligt med alla projekt! Jag var tokig i att sticka vantar före jul, men nu har det dött ut lite, längtar efter att sy och sticka mer! //Jagborhär

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går i perioder tycker jag... /Tove

      Radera
  5. Har just blivit färdig med två röda halsdukar till Rebellmammornas demonstration den 21/4! Intressant med din temperaturfilt.
    Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, kul! Kul att förena nytta med nöje. :) /Tove

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...