måndag 17 juni 2024

Första delen av resan



Så sitter jag i min säng i ett kvavt rum på ett hostel i Donostia San Sebastian, medan min familj fortfarande sover. 

Resan hittills har gått bra och peppen har mestadels varit hög. Vi tar det från början: 

Att ta sig ut och hemifrån var lite halvtufft. M "skulle bara" en massa grejer och jag försökte softa och påminna om tiden. Tillslut fick jag peka med hela handen, annars hade vi aldrig kommit iväg. 

M körde oss till Göteborg där mina föräldrar mötte upp och pappa skjutsade oss till färjan. Väl där, vid incheckningsdisken, fällde jag en lättnadens tår. Vi hann! 

På färjan var G och jag astaggade på att resa så vi sprang runt en hel del, upp på soldäck och ner till hytten igen. Vi käkade niddag på den billiga inte så väldigt bra restaurangen och gick och la oss. Orkade inte med folk och båtkorridorer mer.

I Kiel gick vi ganska direkt till tågstationen men passerade köpcentret för att köpa med oss lunch.

Tåget till Karlsruhe var i tid och allt förflöt bra tills de helt plötsligt meddelade att tåget inte skulle gå längre än till Hamburg och att alla måste kliva av. Jaha? Vi fick veta att vi skulle byta till ett tåg som skulle avgå 5 min eftet det att vi kom in på perrongen. Vi sprang, till perrongen bredvid (som tur var) och hann precis med tåget. På tåget var en hel drös andra människor som också blivit dirigerade dit, från vårt tåg och andra, och vi fick stå och trängas med en bunt soldater vid dörrarna i säkert 1h. Då stannade tåget och stod still länge, på en station någonstans i Tyskland. Till slut kom en polizeikonstapel och sa att tåget var för fullt för att få åka vidare, några måste gå av. En soldat med sittplats offrade sig och gav platsen till oss. G och jag trängde ihop oss, M stod kvar med väskorna. Efter ytterligare nån timma blev 2 sittplatser till lediga, nära oss, så M satte sig där. Och G hoppade dit och jag fick rast och kunde lyssna på P3 Dokumentär om ett miljonbedrägeri. "Mannen som svarade på ett Nigeriabrev". Hemskt!

Tre timmar senare än beräknat var vi framme i Karlsruge, hungriga och trötta. Tur då att hotell med restaurang låg mittemot stationen.

Vi sov rätt okej trots skrålande tyskar på hotellets uteservering. Tyskland hade vunnit en EM-match nämligen...

Dagen efter regnade det och vi tog tåget tidigt till Bordeaux. Denna resa var helt problemfri och M och jag pratade en stund med livets snyggaste kille (enligt oss båda). Fransos som bott i Uruguay och kunde spanska. Matematikforskare. Snygg, smart och trevlig! Undrar hur hans liv är...

Bordeaux var fint och levde upp till förväntningarna, men lite stressande med all trafik. Vi tog vagnen till vattenspegeln (ett vattenfyllt torg) och G sprang runt där i en timme medan M var i konstbutik och köpte torrpastell för tusen spänn... efter vattentorget råkade vi se en cykelmanifestation som fick mig i eld och lågor! Wohoo!!! Heja!! Sedan, i jakt på glass, fick jag gå in i en garnaffär. Underbart! Jag köpte ett  merinogarn för 17.50€. Och vi alla fick glass. Alla nöjda och glada...

Sedan gick vi tillbaka till hotellet. M fick bära G en del för han var trött i benen och lovrädd för alla hundar.

Igår hängde vi på en lekplats i 2 timmar i Bordeaux, åt lunch och tog tåget till Hendaye och därifrån lokaltåg hit till San Sebastian. Lokaltåget var billigt (8,50€ för 3 pers) och långsamt, stannade i varenda by. Men ja, en del av resan. Väl här hittade vi till vårt pensionat och sedan gick vi en tur på stan, genom gamla stan. G badade i havet medan M målade landskapet, och sedan åt vi en för sen middag på två olika restauranger (pinxtos). Gunnar var så trött att han knappt orkade äta den potatisportion han serverades kl 22. 

Nu har vi alla sovit gott och det är dags att vakna, packa ihop oss och gå ut och hitta frukost för att kl 11 ta bussen till Lekeitio. 

Det är fantastiskt att resa såhär! Vi får se så mycket och det är härligt att veta att man inte bidrar till extrema utsläpp. 

Vi hörs!

3 kommentarer:

  1. Vilken härlig och spännande resa ni gör :D! Roligt att du delar med dig av era intryck och berättar hur allt fortgår. Lycka till med resten av turen och ha en fin vistelse i Spanien! :) Annika F

    SvaraRadera
  2. Vilket äventyr! Önskar er en fortsatt trevlig resa!

    SvaraRadera
  3. Det låter som en riktigt spännande och upplevelserik resa. Men så konstigt det där med boken. Undrar hur det gick till.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...