söndag 22 september 2024

Den onda helgen

Så oskyldigt det alltid är, när det smäller till i ländryggen. Jag hade precis övertalat och mutat G att vara med mig på gårdens städdag. Lite svala septembervindar men ändå skönt ute. Solen hade tittat fram efter morgonens täta dimma. Vi gick bort till cykelförrådet och skulle dra ut cyklar. Detta är ett öppet förråd så man kan bara rulla ut dem (om de är olåsta) och sedan skulle två andra grannar sopa där inne. En granne har införskaffat en liten (men riktig) fyrhjuling till sin tvååring och den var lite svår att flytta på sa G. Jag försökte, och då small det. Självklart. Jag böjde mig, det var oväntat tungt/omöjligt att rubba fyrhjulingen. AJ! Men jag sträckte mig upp igen och det kändes bra. Det gjorde inte alls ont när jag gick så jag tänkte att detta går snart över. Ack så oerhört fel jag hade! 

Så gick vi vidare till verktygsförrådet och hämtade en elektrisk häcksax och gick till ett nedsågat häckhörn och skulle klippa av sommarens skott. Häcksaxen var slö, batteriet var slött och grenarna möjligtvis lite lite för tjocka. Den tog ibland, stannade ibland. Irriterande! Dessutom hade någon tejpat det ena av de två greppen så att saxen började såga även när det inte var tänkt så (bara genom att hålla in ett grepp). Också väldigt irriterande, dumt, livsfarligt. Nåja. När jag var någorlunda klar med hörnet, skulle jag bara ta en gren lite längre ner, på sidan av häcken. Och då small det än värre i ryggen. Aj, aj, detta går inte! Vi gick till verktygsförrådet igen, satte häcksaxbatteriet på laddning, berättade för den granne som råkade vara där då att det inte är okej att någon tejpat ena greppet. Hon hade ingen aning, såklart. 

Men, envis som jag var (Varför???) gick vi tillbaka till häckhörnet med min superninjasåg och skulle bara ta några småkvistar till så att det ändå kunde få se någorlunda ut sedan. G sågade lite, men det var svårt. Jag tog två, tre kvistar innan jag gav upp helt och hållet och fullständigt. Nu måste vi gå in. Ta inte i mig. G blev orolig att vi inte skulle få fika sedan om vi vek av så tidigt (en kvart in i städdagen), men fika var vad som allra minst oroade mig. Påväg tillbaka hem gick vi återigen förbi verktygsförrådet och där var jag tvungen att gå in och be en annan granne som var där just då att sätta på skyddsskidan på häcksaxen. Han gjorde det, visade hur man skulle göra och så. Ja, jag visste men pallade inte pga smärtan. Och när vi gick ut ur förrådet sa han: Och hörredu! Den där syrenen du har planterat på gräsmattan måste bort. Den skymmer sikten mot parkeringen! Jag behöver ha uppsikt över parkeringen! Jaså... Det ska bara vara gräsmatta där. Nej, men nej. En grannpojke och jag har köpt perenner (på föreningens bekostnad) för ettochsju och planterat mitt på gräsmattan där det förut stod en lindstubbe som skjutit tusen två meter höga skott, som bildade en buske, och som samme granne bönat och bett om att få bort. En av dessa perenner är en syren, som just nu mäter ca 30 cm, och är planterad ca 60 meter från grannens altan. Men nåja... Ja, vi ska ta bort den, en annan dag, var mitt självklara svar. 

Så stapplade jag in. G fick spela Minecraft och jag tog på mig ett värmebandage, smsade M om att han behövde köpa fler på sin rast och tog en  värktablett. Grät.

Tur i oturen hörde en kompis av sig, vars son leker bra med G. Sonen ville leka och jag ringde och grät och sa att hämta ni gärna honom så de får leka. Jag har ont. Jag har ont. Jag har ont.

På något sätt lyckades jag ändå fixa lunch och ringa min pappa med senaste nytt och lite senare kom de. Barnen lekte direkt och mamman hjälpte mig att hänga de lakan jag lagt in i tvättmaskinen innan det onda började. När det onda inte ens fanns på kartan. 

De åkte hem till dem och jag lämnades ensam hemma i lugnet. La mig på rygg på vår gosiga ullmatta, lånade en ljudbok från bibliotekets app Bibblio och lyssnade på den tills jag nästan somnade. Benen i någorlunda nittio grader (inte alls, se bild). Det kändes avlastande för ryggen men mycket osäkert hur jag skulle kunna ta mig upp. På något sätt gick även det. 

Så ja, detta är min helg. Imorgon ska jag sjukskriva mig oavsett hur jag mår. Idag har jag lika ont som igår. Allt känns hemskt. Samtidigt vet jag ju att det går över. Jag har beställt Voltaren Gel från apoteket på nätet och kommer klicka hem några fler värmebandage senare. Behöver verkligen ha sådana hemma för när det slår till. Osäker på om det hjälper men det känns lite varmt och skönt i alla fall.

Natten har varit okej. Jag tog värktabletter innan jag la mig. Jag har sovit och M har hjälpt mig i och ur sängen. När jag la mig igårkväll hade jag nästan panik över hur ont jag hade. Jag visste inte var jag skulle ta vägen... men när jag vaknade vid två kändes det som om jag slappnat av i ryggen under sömnen och det gjorde inte lika ont, desto värre när jag försökte resa mig. Det är som om sängen är  för mjuk, när jag har så här ont. Golvet med yllemattan och en tunn stolsdyna är bättre. 

Ja. Detta är den onda helgen. Den onda, onda ryggen. Imorgon får jag ringa rehab och be dem om övningar eller nåt. Detta går inte. Orkar inte att det händer. Blä och bu. 

Hoppas ni som läser har en mycket bättre helg! Vi hörs!

5 kommentarer:

  1. Krya på dig med den onda ryggen!!! Hälsar en annan som också har dålig rygg och med många ryggskott i minnet :(... Som tur är går det över :D! Annika F

    SvaraRadera
  2. Nä fy vad jobbigt. Smärta är det absolut värsta. Yoga with Adriene har lite videos som heter typ yoga for lower back pain men det kanske inte räcker med yoga? Hoppas det släpper snart iaf ♥️ /jag bor här

    SvaraRadera
  3. Vilken förfärlig helg, Tove! Usch, att du måste ta dig igenom det här! Jag föredrar min onda hals, även om det inte varit roligt att vakna av mardrömmar om att jag inte kunnat andas, säkert på grund av gigantisk svullen halsmandel. Men hellre det än ryggskott! Krya på dig!

    SvaraRadera
  4. Usch och aj!Krya på dig🤗.
    Carina

    SvaraRadera
  5. Men aj vilken oturshelg. Hoppas på att smärtan inte varar allt för länge. En syren på den höjden borde knappast störa. Kanske bara vill ha något att gnälla på... Nej nu ska jag vara snäll. Krya på dig.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...