måndag 27 mars 2017

Ge mig feelgood!

Min målbild för april: promenera på La playa de la torre del loro nära Mazagón.

När livet trampar på i allt för djup och gyttjig lera behöver jag feelgoodmedia istället för krim. Tänk vad mycket vi frossar i mord och andra människors olyckor! Tänk alla notiser, alla nyheter, många program på TV som tar upp gängkriminalitet, tragiska familjeöden, ond död och så vidare! Tänk att jag och många med mig är så intresserade av detta! Varför? Är det för att vi ska andas ut sedan och tänka att våra liv ändå är ganska normala och uppstyrda i alla fall? Är det för spänningen? Att det är spännande på rätt, ofarliga sätt. Att när programmet eller filmen är slut så kan vi andas ut och tänka att "Det var ju bara på film". Fast det ofta är verklighetsbaserat så rör det inte vår verklighet. Skönt!

Men nu behöver jag inte den sortens TV och radiodokumentärer än på ett tag, känner jag. Jag behöver feelgood. Jag behöver trevliga, roliga känslor och vackra miljöer.

Igår hittade jag danska Ditte och Louise och det var roligt, tycker jag. Lite som Mia och Klara. Jag kollar även på Det stora fågeläventyret. Där får man se vacker svensk natur (sommar!) och fina fåglar. Mitt tredje tips, som jag tycker väldigt mycket om att titta på är Bonusfamiljen. Det är skönt att se att alla andra inte heller har det så lätt, och vad jag har hört har just den serien blivit en snackis på de sociala medier som jag inte tar del av. Jag antar att det är så att många kan känna igen sig. Trettiplus har också varit rolig att titta på, tycker jag, men nu har jag sett klart alla avsnitt.

Har ni några fler tips på feelgood på Sveriges Radio eller svtplay? Jag behöver det!

Fast på lördag drar vi. Då ska jag inte kolla på TV på en månad. Jag ska ha internetdetox också, hade jag tänkt. Kanske bloggar jag om jag får tillfälle, annars tänker jag bara vara och umgås med min spanska familj och mina spanska vänner. Det blir skönt! För, förutom rolig TV behöver jag lite roligt i livet nu känner jag. Jag behöver gå längs en vacker strand i solen (se bild), jag behöver leka med min bebis, äta min svärmors mat, klippa håret och ha på mig sommarskor och linne. Det ska bli så fint att träffa alla som peppade oss i somras. Granntanterna, mina gamla kollegor, M:s vänner, M:s familj. De ska få beundra lille G och pussa på honom och gulla med honom på sina spanska vis, så mycket de vill. Vi har värmt upp lite faktiskt, övat på spanskt gulligull och på påskmusiken. Det blir häftigt, det blir bra!

3 kommentarer:

  1. Gå under korkekar, äta tapas, njuta av vårblommor, träffa Annika, sådant där trevligt! Vilken fin resa ni kommer att få, och vara borta så länge! Det kommer att bli toppen. Jag mejlar snart, i morgon eller på onsdag tror jag.
    Jag har bra feelgoodtips. Först ett boktips. Lucy Dollons När livet börjar om (och alla de andra böckerna av henne, hon är en feelgoodmästare). En så himla härlig, feelgoodbok, känslan stannar kvar när boken är slut, önskar bara att den boken hade varat längre. I ett par veckor eller så. Finns i pocket. Något för resan kanske?
    Bästa feelgoodradion är förstås Kvällspasset i P4 med Christer och Morgan! Det om något blir man glad av! Att höra alla roliga, märkliga berättelser, och höra Morgans och Christers röster förstås, bara det mår man bättre av ju!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipsen! Jag ska se om den boken finns att få tag på någonstans. :) Just nu läser jag Vindens skugga av Ruiz Zafón. Den är översatt till svenska... Jag har den spanska i mitt "bibliotek" i Spanien (det består hittills bara av två böcker) men den var faktiskt alldeles för svår för mig. Den svenska översättningen går däremot riktigt bra! :)

      Ja, Christer och Morgan låter så himla goa! :) Tack!

      Radera
    2. Och ja: korkekar, tapas, vårblommor, Annika! Ja, det blir toppen!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...