söndag 11 juni 2017

Nu ger jag upp tygblöjorna


Kalla mig miljöbov, från och med nu, (Gör det! Snälla!) men nu ger jag faktiskt upp tygblöjorna för ett tag. Kanske kan vi börja med dem igen när lille G ska bli blöjfri. Då kanske det är värt som pedagogik: det blir blött när man kissar. Men just nu orkar jag inte. M orkar inte heller, verkar det som, även om han uttryckte något sorts intresse just nu när jag packade ner dem i dess hink och sa att han skulle ta ut dem till förrådet. För till förrådet går jag inte. Inte igen.  Sist jag  var där funderade jag på varför M överhuvudtaget låtit mig gå dit. Det är fullt av skräp och grejer. Helt galet.

Det ligger i släkten, inte i min utan i M:s. Att ha en, låt oss säga lada, full av gamla saker. Bord, stolar, ett gammalt kök, sovsäckar, tofflor, papper, tavlor, leksaker, en motorcykel (eller är den såld?) och så vidare. Samla det där. Spara det. För det kan ju komma till användning någon gång. Och visst: en del av det gamla köket har faktiskt använts i en nybyggnation på landet. Så det var ju bra. Kristider som det fortfarande är, nästan.

Och visst är det roligt att gå och titta i ladan ibland. Fundera över var allt kommer ifrån och hur bröderna ska lösa detta oändliga när det väl är dags. Sådant pratar vi förstås inte om. Nej, det behöver vi inte nämna. Det blir som det blir. Den dagen den sorgen. Sorg. Luto. Luto.

Tankarna snurrar om nätterna när jag inte kan sova. Jag kan inte sova när tankarna snurrar om nätterna. Så ljust det är ute. Otroligt! Tur att jag köpte en mörkläggningsgardin. Ska vi anmäla G till förskolekön snart? Var? Göteborg? Waldorf? Var finns det Waldorf i Göteborg? Kommer vi att hitta någon lägenhet? Jag har drygt 1800 dagar i kö på Boplats nu. Hur långt räcker det? M vill bo nära jobbet, men var kommer han att jobba? Vi vill ha minst tre rum men inte för hög hyra. Eller ska vi lika gärna hyra en fyra med en gång, ifall vi får ett sådant behov inom några år? Kommer G att få syskon? Kommer vi att palla? Kommer vi att palla att han inte har syskon? Kommer det att gå att göra ett ens? Luto. Det betyder sorg på spanska.

En biocheck går snart ut. Vi fick den för nästan två år sedan och den gäller i två år. Jag har sagt till M att det är hans tur att gå på bio. Men kommer han kolla upp någon film? Kommer han att använda den eller ska jag ta den i sista minuten och gå på nåt, vad som helst? Vad går på SF? Inget bra, antagligen. Eller? Sameblod har jag redan sett. Fett bra i och för sig.

Vad ska vi göra på midsommar? M ska jobba under dagen. Jag vill hitta en midsommarstång men helst inte gå till Gammlia, för där kommer det att vara knökat som man säger i Göteborg. Varför finns det inga lokala stänger nära där vi bor? Jag vill visa G och nu när han har fått uppleva påsken i Spanien så borde han rimligtvis få uppleva en riktig midsommar i Sverige. Eller? Har någon något tips?

Ja, det är väl ungefär det här jag funderar på just nu. Idag lyckades jag ändå boka upp en vän till midsommar så vi lär väl hitta på något. Jag ska fråga en till, eller två. Men midsommar är så "familjigt". Folk är med sina familjer, på landet. Trevligt, men inte när man inte riktigt har någon familj förutom sin egna och när en tredjedel av den ska jobba så är det ju inte så lätt.

Nu vaknar G från sin lilla tupplur. Han gråter. Dags att rycka in!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...