lördag 9 juni 2018

Saker jag vill göra och saker jag gör



Så här knappt två år in i föräldraskapet har jag börjat sakna saker som jag gjorde oftare förut och inte kan göra lika ofta nu. Då när jag gjorde dessa saker var det inget speciellt, men nu längtar jag till att få tid att göra dem! Så vad vill jag göra, om jag får önska fritt?

Se film på kvällskvisten, följa en serie tillsammans med M, virka mer. Jag vill gå på bio, ligga i soffan utan att veta att jag snart måste göra något, t ex resa mig för att en liten hand drar i mitt finger. Sitta på balkongen och äta lunch, virka, läsa... ha det gött i lugn och ro...

Och vad är det jag gör?

Jo, jag bakar bröd som täcker mitt och lillpojkens behov. Spanjorens behov kommer jag aldrig kunna täcka, känns det som, av bröd alltså, men lite drygar det väl ut kassan att jag och G äter mumsigt hembakt bröd? (M äter också lite av det.) Jag virkar litegrann på min kofta, men det går långsamt eftersom det inte blir varje dag direkt. Jag skriver ibland något inlägg här, om någonting jag tänker på. Jag promenerar med G i barnvagnen varje eftermiddag och lyssnar ofta på något radioprogram eller pratar i telefon med någon kär vän eller familjemedlem.  Jag umgås med mina vänner. Jag läser lite i romanen som jag lånat på bibblan, men det går också segt av samma anledning som virkningen.

Sedan gör jag såklart allt annat också: lagar mat, handlar ibland, plockar upp leksaker från golvet, går ut med G, går in med G, byter blöja, duschar, badar G, tvättar, hänger tvätt, viker tvätt. Jag tjatar lite på M, men försöker skärpa mig, och babblar runt med alla möjliga t ex med grannarna. Jag följer med G till lekplatsen varje dag och han gungar och jag gör fart. Sådant gör jag också. Och det är klart att jag uppskattar att vara med min son och se hur han upptäcker världen och orden och sig själv, men ibland längtar jag till lite mer tid för sådant som jag inte har tid till. Förstår ni?

Jaja, jag ville bara älta lite. Och fråga: hur mycket tid för det där på villgöra-listan har ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...