tisdag 7 juli 2020

En fin semesterdag


Idag har vi haft en så bra och harmonisk dag. Lagom fylld med aktiviteter. De flesta utanför hemmet. Häng med!

Vinden viner fortfarande och oavbrutet över vår holme och eftersom knäckebrödet av den rätta sorten, enligt min son, tog slut igår var vi tvungna att köpa nytt idag. Mina föräldrar önskade sig också lite småsaker från affären och eftersom M ville måla klart ett hundporträtt begav jag och G oss iväg i vår lånade semesterbil till näst närmsta affär.

G fick i uppdrag att lyssna på mamma hela tiden och bara ta det jag sa. Detta uppdrag uppfyllde han förvånande väl. Jag som har undvikit att handla med honom såg nu vilken duktig butikspojke min sambo uppfostrat honom till, efter oräkneliga turer till storaffärn. G packade sin lilla barnkundvagn full med knäckebröd, färskpotatis och filmjölk. Sedan hjälpte han till att lägga upp på bandet och bära ut till bilen. Vilken himla bra handlingshjälp jag hade!

Leveransen hos mormor och morfar resulterade i ett oerhört knäckemackesug hos G varpå vi satte oss i deras nya fina soffa och G åt sin macka med smör, alltså Bregott. Mina föräldrar satt i fåtöljerna på andra sidan  det hemmasnickrade soffbordet och höll avstånd, till oss.

Sedan lekte G lite med klossarna och efter det att jag tvångsklappat min mamma lite på ryggen (i brist på att få krama henne - det är just detta som gör mest ont, att inte få krama dem!), gick vi ut i trädgården. Morfar hjälpte mig att sätta fast barnstolen lite bättre och G hjälpte morfar att äta hallon och röda vinbär. Jag hjälpte till med krusbären. Vi drog lite blommanfördagenogräs ur svartvinbärsbusken, kikade på robotgräsklipparen på håll (lite läskig tycker G) och sedan gick vi över till grannen och hoppade studsmatta. Det är Gs favoritaktivitet när vi är där. Så snällt av grannen att låta oss låna den! Efter detta vinkade vi av mormor (som stod i fönstret) och morfar, som hjälpte mig att backa ut, och gasade hem till holmen igen.

Det regnade några droppar och blåste och blåste. Hungrig var jag och helt redo att laga en underbart god pastasås som min kompis H tipsat mig om dagen innan då jag skördat min första squash! Här följer receptet: Stek en hackad gul lök och två hackade vitlöksklyftor i olivolja. Lägg i en tärnad squash och stek med. Tärna under tiden fyra tomater. Lägg i och rör runt. Salta, peppra. Koka pasta. Vänta. Riv ost och ät allt samman med god aptit!

Så himla gott! Denna rätt måste jag laga många fler gånger. Förra året fick jag bara en enda squash av min odling men i år har jag många fler plantor och hoppas på mer skörd, men vi får väl se. Jag har en till som är väldigt på gång och som jag kommer skörda om några dagar, hoppas jag.

Efter lunchen begav vi oss mätta och belåtna iväg till Stenungsund. M hade bokat tid för klippning och skäggtrimning. Det behövdes. Han är nog känd som "den skäggige" här på ön, gissar jag, men idag skulle skägget bli lite mindre vilt. Medan han satt i frisörstolen begav vi oss ut på en promenad, först till hamnen där vi såg bogserbåtarna Bess och Bison vilka tydligen bogserar in de stora, stora skeppen som kommer med olja och gas till fabrikerna i Stenungsund. Jag pratade lite med besättningen, social som jag är, och sedan gick vi tillbaka till frisören. M var inte på långa vägar klar så vi begav oss till Stenungstorg där jag tittade lite efter skor, köpte en bok till G i serien Djurkompisar och sedan gick vi ut till lekplatsen. Hela tiden inne på gallerian tänkte jag på att hålla avstånd till alla, särskilt äldre. Jag hoppas att det gick tillräckligt bra och att varken jag smittade någon eller blev smittad (vi känner oss friska, men man vet ju aldrig). Vi köpte också lite tvål på apoteket och handsprit i fickformat, vilken vi använde flera gånger under vårt besök. Kanske hjälper det mot något...

Ute på lekplatsen var det kallt och fullt av ungar. G ville åka den stora, stora tunnelrutschkanan men jag sa nej. Det var så högt att klättra upp dit och jag tvivlade på att han skulle klara det utan hjälp. Han sa att han var ett stort barn osv, men nej. Tack och lov var han lättdistraherad till den lilla rutschkanan, och en liten studsmatta, balansgång och annat. Efter en stund frös dock mamma Tove så mycket att vi valde att gå in på biblioteket istället. Där var det varmt och mysigt och G lekte i lekrummet (sagoskogen) och var runt på barnavdelningen och grejade så fridfullt.

Så äntligen var pappa M färdig och han hade dessutom köpt en stor sopborste. Vi kunde åka hem, men först lite fika! G fick en glass och jag en chokladmuffins som jag åt halva av. En snabb tur in på HM för att åka rulltrappa (jag och G) och köpa deo (M) och sedan äntligen åkte vi hem!

Kvällen hemma var också bra. Jag har donat på och G har lekt så himla harmoniskt. Idag har han bara tittat på video två korta stunder, en gång innan middagen och en gång innan sovdags. Leo el pequeño camión båda gångerna. Igår såg han video alldeles för många timmar så det känns bra att vi balanserat upp det lite bättre idag. Leo är dock ett bra barnprogram, tycker jag, även om det snabbt blir sjukt tråkigt för den vuxne. Det handlar om lastbilen Leo som "bygger" olika fordon, t ex sopbil, ubåt, släpvagn för häst osv. Det är lugnt och fint och en berättarröst berättar vad alla delarna heter på spanska (eftersom han ser detta program på spanska). Leo och hans vänner Lifty och robotarna mest nickar och ler, skrattar till och pekar med hjulet och så vidare. G har genom detta program lärt sig massor av specifika termer på spanska, t ex retrovisor (backspegel), guardabarros (stänkskärm) och puerta trasera (baklucka - i detta fall på släpvagnen för hästen).

Hunden Bruno målad i akvarell. En springer spaniel.

M har under kvällen målat klart hundporträtten som han ska sälja till en granne. Vill ni se fler av Ms bilder kan ni kika på hans instagramkonto. Marcuantico, heter han där. När sedan M nattade G gick jag till min seglande vän och vattnade hennes och hennes mors blommor. Under tiden lyssnade jag på första halvan av Sara Bäckmos sommarprat och fattade att vintersallat är något jag måste så. Så det får jag göra!

Hur det går med min trädgård får vi ta en annan gång, men det mesta växer i alla fall och just nu leder växterna mot mördarsniglarna, men det gäller att passa sig. Jag har gjort en mördarsnigelregel som verkar funka: klippa ihjäl dem så fort jag ser dem. Med andra ord: orka gå in efter sekatören och ut igen, även om jag egentligen inte tänkt göra det, och bara: klipp! Vi har byggt vindskydd för pallkragarna (där vi odlar bondbönor, squash, krasse, morot, sockerärter och några få jordgubbar) och en av mina sommarrudbeckior har precis börjat blomma. Jag förväntar mig en äng av gula blommor om några dagar. Vi får la se!

God natt på er, nu ska vi kanske se ett avsnitt Falsk identitet och sedan sova, för imorgon väntar en ny dag under denna blåsiga semester. Blås, blås!

1 kommentar:

  1. Mysig dag och så fin hund din man har målat! /Annika F

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...