söndag 18 juli 2021

Underbara dagar bakom oss

Så kom semestern och med den solen och värmen. Vi har badat varje dag och ibland flera gånger per dag. Vad gör man annars när både luft- och vattentemperaturen är över 25 grader? 

Alla dagar har på sitt eget sätt varit fantastiska men samtidigt olika. Tanken om att jag kommer minnas dem allihop vet jag är fel, fast i stunden känns det som om det kommer vara så. För att minnas bättre måste jag ju skriva, så nu skriver jag. 

Två dagar gick vi med grannflickan till badviken. Flera gånger. G och hon kom på en ny lek, vilken var att springa tvärs över flytbryggan och hoppa i vattnet. G, som helgen innan för första gången vågat doppa hela huvudet under vattnet, blir modigare och modigare. Jag står hela tiden i vattnet nära där de hoppar och någon enstaka gång får jag liksom rädda G för han har råkat komma ut på lite lite för djupt vatten. En drunkning sker så lätt och jag har Mycket Respekt för vatten. G vill gå på botten men är lite rädd för att försöka flyta. Det kan bero på att vi missat att köpa armringar och andra flytredskap till honom. Det måste vi göra! En ny orange flytväst har han ändå fått, då jag insåg att den han hade från 70-talet inte var särskilt bra. Snart börjar dock simskolan och kanske lär han sig lite mer där. Kanske kan vi anmäla honom till inomhussimskola till hösten, nu när vi har bil, beroende på covidläget, såklart. 


En dag var vi hemma hos en förskolekompis till G och gick en lång vandring till vacker naturstrand. Att bada där var rent ljuvligt då det var lugnt och skönt och inte alls mycket folk. På eftermiddagen badade vi igen, på grund av den tryckande värmen, och jag fick mig ett långt och härligt samtal med min väns holländska seglarvän. Guldkorn jag sparar.

Efter dessa intensiva dagar följde två lugna dagar hemmavid utan umgänge. G återfick sin hosta från förra veckan (veckan innan semestern fick vi vabba..) och umgänge kändes inte lämpligt. Först kände jag NEJ! för jag ville så gärna umgås med några nyfunna holmevänner men efter nån timma la sig lugnet över mig och jag kunde sitta i skuggan och läsa medan G lekte i sin koja (även den i skugga). På kvällarna badade vi på ett lugnare ställe med väldigt lite folk.

Vad jag läste? Jo! En bok jag verkligen rekommenderar alla, tillika mitt bokval till bokcirkeln, nämligen "Sverigevänner - historien om hur pappa och jag försökte bli svenskast på Tjörn" av Arash Sanari. Den läste jag ut på tre-fyra dagar. Intressant och lättläst men samtidigt allvarlig och med ett bra språk. Läs den bara och skriv sedan till mig vad ni tyckte! Ok? 

Nu har jag börjat läsa "Nya Norrland" av Mats Jonsson, vilken varit i min ägo i några år. 

Igår hostade G fortfarande på morgonen så jag bestämde mig för att ringa 1177 och be om råd inför simskolan som, som sagt, börjar snart. Kan vi gå dit? Bör vi stanna hemma? Han har ändå längtat i ett år. 

Vi kan gå dit, sa sköterskan. Då han började hosta redan den 6 juli så har det gått mer än 8 dagar och då anses han smittfri. Ok, underbart! Hoppas detta stämmer nu bara. Ingen feber har han haft, kan nämnas. Att han hostar nån timme på morgonen är milda kvarvarande symtom, vilket inte är något att bry sig om enligt henne. Hosta kan sitta i länge osv. Men visst är det svårt!

Så dagen igår, som först var helt utan planer fylldes snabbt. Först kom min gamla vän från Barcelona förbi och sedan blev det middag hos mina föräldrar. Sedan kom blåsten tillbaka och idag tänker jag satsa på en hemmadag, snarare än en baddag, men vi får la se hur det går...

Hur har er sommar varit hittills? Berätta!

3 kommentarer:

  1. Låter härligt! Så ska sommar och semester vara - utom hostan då förstås!

    Sol och bad har jag också hunnit med litegrann mellan varven, fast jag inte har semester. Tog med jobbet till stugan ett par dagar för lite omväxling. Andra stränder, andra promenad- och löprundor! Nu är vi hemma igen och nu blir det surfskola för tjejerna en vecka, sedan stugan igen en sväng, sen en till veckas surfskola och sedan blir det väl stugan igen ett par vändor i augusti...alltmedan jag jobbar på. Ingen att tjöta med nu när du är på semester men annars rullar det på bra tycker jag.

    Ha en fortsatt fin semester!

    SvaraRadera
  2. Vilka underbara semesterdagar du har haft :)! Hoppas hostan ger med sig och sonen blir vattenvan...

    Jag har firat midsommar och tre veckor i barndomens Småland i en enkel stuga vid en sjö. Nu hemma i Sthlm på ett kort stopp och så blir det en dryg vecka på Öland.

    Jag har inte läst boken du tipsade om men jag har hört författaren prata om sin bok på radio och den lät intressant och bra! Likaså "Nya Norrland" lät bekant, var det kanske en av Sommarpratarna? Själv har jag läst "Inlandet" av Elin Willows som även gick som film på SvT för ett tag sedan, annorlunda och bra. Sen läste jag "Sörjen som blev" av Anna Takanen. Tänkvärd och fångande om krigsfamiljer och kriget. Speciellt intressant för min del då min pappa kom som krigsbarn just från Finland. Nästa bok blir "Om tiden och vattnet", en isländsk bok om klimatkampen. Viktigaste frågan i vår tid.

    Nu tar vi vara på sommar- och semesterdagarna som är kvar! :D /Annika F

    SvaraRadera
  3. Såna behagliga dagar. Kan en semester bli bättre? Jag känner mig mest stressad. Så mycket som måste hinnas med! Måla; montera bokhyllir, ta vara på frukten, läsa D cykla, fixa jobbskrubben, koppla in diskmaskin, sätta upp lampor, kommunhuset, läsa, allt som jag inte hinner när jag jobbar. Redan onsdag, bara två och en halv vecka kvar!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...