onsdag 10 januari 2024

Det de säger och det vi hör

Så skruvas tonläget upp. Retoriken hårdnar. Nyheten kablas ut: Svenskarna bör förbereda sig på krig. Eller vad var det de sa? Vad är det vi hör? 

Nej, ingen sa väl egentligen att det kommer bli krig i Sverige, utan snarare att risken kan finnas i framtiden och att säkerhetsläget är allvarligt och försämrat. Överbefälhavaren Bydén sa  att vi måste ställa oss frågan om vi är förberedda för om det som händer i Ukraina nu skulle hända i Sverige snart. Vem kan vara förberedd för det? Det talas även om mentalt förberedd, men kan man vara det alls? Går det ens att tänka sig in i situationen, särskilt om man inte upplevt krig själv (vilket många svenskar inte har)? Var vi mentalt förberedda på pandemin? Nej. Var vi praktiska förberedda för pandemin? Inte det heller nej. Folk tillverkade sina egna visir. Det blev rusning efter munskydd, handdesinfektion och toalettpapper (varav det sista nog mest var mentalt). SVTs politiska kommentator sa (Rapport 19.25 den 8 januari 2024) att om Estland, Lettland eller Litauen skulle bli attackerat skulle Sverige troligtvis dras in. Jag vet inte vad det betyder eller vad som skulle hända då. Jag vet inte varför Sverige skulle dras in, eller välja att dras in. Och jag vet inte vad som är rätt och fel i en sådan situation. Ingen aning faktiskt. 

Så, ingen säger att det kommer bli krig i Sverige, men det är ändå det jag hör och det jag tar in - att risken finns. Och då händer två saker i mig: ett) Jag vill förbereda mig, två) jag blir orolig och rädd. I den ordningen. 

Genast köpte jag på oss pulvermos, fler konserver osv i mataffären. Idag kompletterade jag med mer lampolja och T-sprit till fotogenlampa och spritkök. Imorse skrev jag upp saker vi ännu inte har och som vi borde skaffa. Det känns ändå bra att förbereda sig, både med vad man har hemma och hur man ska använda det samt genom att prata med folk om det. Jag funderar också på att prata mer om det på ett organisatoriskt plan, i min bostadsrättsförening och på min arbetsplats och kanske även med kommunen. Vi är ju inte bara individer utan vi ingår också i flera olika sammanhang. 

Igår kväll nådde nyheten mina svågrar och svägerskor i Spanien genom en artikel på spanska som delades i vår gruppchatt. Jag svarade att det som står i artikeln stämmer men att det inte betyder att det kommer bli krig. Två av bröderna kom med praktiska råd (ha bilen fulltankad, ha evakueringsryggsäckar redo), svägerskorna stod för det emotionella (Vad rädd jag blir! Vilken ångest" osv, samt förskräckta emojies) men även för stöd till mig nä rjag skrev vad vi redan tänkt på och fixat: "Vad förutseende du är!". 

I mataffären pratar jag om det med kassörskan, i bygghandeln pratar jag om det med butiksbiträdet, på skolgården pratar jag om det med en annan mamma. Skrämmande är vad det är, men det är viktigt att komma ihåg vad som sägs och vad som inte sägs. Lita på etablerad media och inte gå igång på ryktesspridning.

M passade på att krigsöva lite med G igår. De gömde sig under köksbordet och de åt ravioli på burk (uppvärmd men inte under köksbordet). Själv var jag på bokcirkel och pratade om allt annat än krig. Jag känner mig lite osäker på om det verkligen är lämpligt att krigsöva med barn. Bra att ge dem maten så de vänjer sig/får smaka, men gömma sig under köksbordet kanske är lite väl? Då är det väl bättre att öva på att använda stormköket tillsammans? Jag ska prata med M om detta. G hade tröstat både sig själv och sin pappa vid nattningen med att Sverige har haft fred i massor av år. Det har han säkert lärt sig i skolan. Själv tänker jag att han måste få vara barn och leka och ska inte behöva tänka på detta särskilt mycket eller helst inte alls. Men inte heller här vet jag vad som är rätt.

Hur känner ni inför allt detta? Vad gör ni för att förbereda er praktiskt och mentalt och för att mota er eventuella oro? Hur hanterar ni det med barnen?

12 kommentarer:

  1. Mina barn är vuxna och själv är jag så pass gammal så jag tänker att jaja, media och politiker tycker om att skrämmas. Varför ska vi hålla på och tänka på vad som kanske eller kanske inte kommer nån gång framöver eller aldrig. Jag vet inte, det är väl att stoppa huvudet i sanden, men så många gånger har man på olika sätt gastat om att vargen kommer. Så händer nåt annat och så gastas det om det en stund. This too shall pass.

    SvaraRadera
  2. Vi har skyddsrum med gasfång i vår källare i den bostadsrättsförening som jag bor i men det vete sjutton hur det ska fungera när det är en massa källarförråd där...? Skriften "När krisen/kriget kommer" har jag läst. Jag är väl lagom mentalt inställd på jordens undergång. På flera plan. Har lite saker hemma som kan behövas och lite mat och dryck som vanligt för ett tag men någon hamstring för oss två hemma har jag inte. Sonen är vuxen och bor inte hemma.
    Man får verkligen hoppas att det inte är någon som trycker på kärnvapenknappen eller får hybris, men säkert är det ju inte. Tyvärr. /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra ändå att ni har ett skyddsrum så nära. Min kommun har två skyddsrum och dit kommer vi inte kunna ta oss, och om vi ändå skulle ta oss dit så skulle vi inte få plats. Vi får väl gömma oss i mina föräldrars källare eller nåt... Men framförallt hoppas att det inte ska behövas!

      Radera
  3. Ja, jag som du vaknade upp med lite andan i halsen i onsdags. Egentligen blev jag mest rädd, har haft så fullt fokus på att ordna så att livet blir bra i den röra det är nu, mest tänkt på hur det ska bli för min son att växa upp med den pappa han har och det kriget som kommer utspela sig där men så slås jag av hur det skulle kunna bli, och det är... läskigt. Vi bor dessutom nära en militäranläggning och först kändes det farligare, men sen sa D att här finns det luftförsvar så kanske är det tryggare..? Vi har skyddsrum iaf :) Och jag handlade det som skulle preppas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag förstår att det är mycket du har att hantera. Vi får hoppas att inget händer, men bra att ni preppat lite och har ett skyddsrum och även luftförsvar nära kan jag tycka. Ta hand om dig!

      Radera
  4. Jag har uppfattat det som att vi är oroliga för att det finns en fientlig allians bland brics-länderna. Att vi är oroliga för hybridattacker mot infrastruktur som IT, olja, el, handelshinder, viktiga råvaror som uranium eller flyktingar som förflyttas. Att Ryssland är imperialistiskt de kommande åren. Att det finns ett desinformationskrig med påverkanskampanjer på sociala medier. Att främmande länder sponsrar extrema politiska partier hos oss och "köper" politiker... Att vi inte har ett försvar eftersom vi satsat på välfärd. Att terrorhotet är högre.
    Att världen är mindre demokratisk och ojämlikhet ökar. Jag har inte förberett något. Konserver, ficklampa vore bra. Rösta i eu valet. Läsa traditionella nyheter. Jag tycker inte att man ska skrämma sina barn eller behöver förbereda. Men jag tror att man kan vara ärlig om man håller det på en trygg nivå. Det är krig i världen ibland. Vi hoppas att det är fred här. Det kommer säkert gå bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter sunt. Jag ser fram emot att rösta i EU-valet faktiskt!

      Radera
  5. Det här är ett inlägg som jag har tänkt mycket på. Bra skrivet, Tove! Jag är fel person att kommentera egentligen, eftersom jag bor i Spanien, och det känns mycket långt från Sverige i det här läget. Jag blev mest irriterad på att de skulle skrämma upp folk sådär, när inget krig faktiskt står för dörren. Jag tänker att det nog är bra att prata med barnen i Sverige ifall de hör något om den skrämmande nyheten av kompisarna, annars inte. Det pågår inte krig i Sverige, det kommer inte att bli krig den närmsta tiden och det är ingenting som går att förbereda sig på. Tänker jag. Samhället i stort borde nog vara bättre förberett, precis som det rapporterats om. Exempelvis behövs mer pengar för att rusta upp vården, istället för att lägga ner akutmottagningar, vårdavdelningar och sjukhus (Lidköping).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag håller med dig. Onödigt att skrämma upp alla, men samtidigt bra om folk förstår att de måste vara lite bättre förberedda själva samtidigt som samhället absolut måste ta sitt ansvar och t ex satsa på vården, bygga upp krislager kanske osv. Det är samtidigt vi människor som är samhället.

      Radera
  6. Jag tänker lite att det är som med pandemin. Media/politiker skrämmer upp och människor blir rädda. Jag tror inte att det kommer bli krig i Sverige i närtid. Putin är fullt upptagen med Ukraina och det finns andra länder som ligger närmre geografiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är dessutom sjukt dyrt att kriga har jag förstått! Så förhoppningsvis vill ingen lägga de pengarna på att förstöra just vårt land.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...