fredag 23 december 2016

Första flygresan med bebisen

Så var det dags för julresan. Förra året lovade jag min spanska man att nästa jul (alltså den här) ska vi fira med din familj i Spanien. Det har jag lovat flera jular, men sedan vi blev tillsammans för sju år sedan har vi bara firat jul tillsammans hos hans familj en enda gång. Och det var när vi fortfarande bodde på varsin ort - jag i Umeå och han i sin by i södra Spanien.

Imorse tog vi således flyget till Göteborg. Där min så kallade ursprungsfamilj bor. Trots mycket nervositet från min sida så gick det väldigt bra.

Jag hade hört att det är bra att bebisar sväljer när man lyfter och landar för att undvika ont i öronen. Jag bestämde mig för att vi skulle ge ersättning i flaska på planet, men eftersom man inte får ta in vätska förbi säkerhetskontrollen så förberedde jag som så att jag måttade upp pulver i nappflaskan och tog med en annan liten flaska som mått. Väl innanför säkerhetskontrollen bad jag i cafeterian om ett glas vatten med blandat varmt och kallt vatten. Detta mätte jag sedan upp och hällde ihop med pulvret. Det funkade fint!

Vagn och babyskydd tog vi också med oss. Det var jag också lite orolig för eftersom babyskyddet består av en basdel och själva stolen. Stolen skulle, enligt flygbolaget, hålla vissa mått, vilket den gjorde, men tillsammans med basen blev den lite större. Det var ingen som arbetade vid bagageinlämningen som brydde sig om att den blev lite större, så det var lugnt. Men man vet ju aldrig hur petiga de är med sånt där!

Det stod också på flygbolagets hemsida att man inte fick packa något i barnvagnen, vilket är fullt förståeligt för annars kanske folk börjar packa allt möjligt i vagnen när väskorna är fyllda. Därför la jag åkpåsen i min resväska, där den upptog minst en fjärdedel av utrymmet. Och det är alltid så att när jag tar in väskan från förrådet för att packa den så tycker jag att den är ganska stor men när jag väl börjar packa märker jag att inte alls allt ryms så himla bra som jag trodde. Sedan är ju också frågan hur många saker man egentligen behöver på en resa. Vår bebis kräks inte alls ofta så han kan använda en body i två till tre dagar. Detta lär ju underlätta en hel del vid packning. Men det är ändå svårt att veta hur mycket kläder som kommer att gå åt och hur ofta man kan tvätta.

Själva flygresan gick i alla fall bra för både bebisen och oss. Han satt tryggt i pappas knä hela resan och sov till och med en stund. Han åt ur flaskan både vid start och landning, som planerat, och grät inte en endaste skvätt.

När vi åker hem efter nyår så ska vi ta tåget. Det känns bra. Jag gillar inte att flyga så värst mycket. Det enda som är bra är att det går snabbt. Tåget däremot kommer att ta ungefär tio timmar, med byte i Stockholm som vi ska klara av på 50 minuter. Det gäller ju att tåget från Göteborg är i tid då... Tips vid tågresor, någon? Men nu ska vi ju först vara här, fira jul och umgås med familjen. Det blir bra!

God jul!

4 kommentarer:

  1. Skönt att det gick bra, och kul att ni kom till Spanien för att fira jul!
    Jag vet inte om du har en sådan, men annars finns det typ doseringsburkar för ersättningspulvret att köpa på många ställen här i Spanien, på Mercadona till exempel. Det har vi haft stor nytta av. Finns bland deras nappar och leksaker och andra barnsaker. Det ser ut som en tjock, randig flaska, med burkar som man skruvar i varandra.
    Ha en fortsatt fin jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kanske inte riktigt var tydlig i texten, men vi åkte inte till Spanien i år heller. Det blev Göteborg. Tack för tipset! Ska kolla efter det nästa gång jag är där.

      Radera
  2. De gör undantag för barnmat, välling etc på flygplatserna så ni kan lugnt packa ner det ni behöver nästa gång! .. Även om det gick bra ändå...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack så mycket! Jag var bara rädd att inte få igenom det även om de sagt på flygbolagets kundservice att det brukar gå bra.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...