söndag 4 december 2016

Andra advent


Så blev det andra advent och julgardinerna jag spontanköpte i något slags tantrus förra helgen har ännu inte lyckats komma hem till mig. Leveransen med posten är det inget fel på egentligen, förutom att de envisas med att leverera sina paket till ett utlämningsställe alldeles för långt bort istället för till macken som ligger här nära. Det är mig det beror på. Jag som inte orkar ta mig dit.

Igår tänkte jag ta mig dit. Det finns egentligen tre sätt: gå, åka buss, åka bil. Bilen var inte hemma så därför återstod endast två alternativ. Att gå tar enligt kartan 43 minuter om man går genom skogen, och det var jag faktiskt lite sugen på att göra. Solen sken, det var vindstilla och omständigheterna var egentligen goda. Jag skulle bara äta frukost först. Sedan skulle vi bara amma igen. Och det tog ju sin lilla tid. Sedan var klockan 12 och jag skulle väl egentligen ha behövt äta lunch innan jag gav mig ut på en sådan utflykt. Under tiden jag suttit och ammat och funderat över hur jag skulle göra hade jag kommit på en del saker jag behövde köpa nu när jag ändå skulle bege mig till en av Umeås största matvarubutiker, där utlämningsstället där paketet ligger är.

Bussen, då? Kunde jag ta den? Det skulle ta 32 minuter enligt reseplaneraren, medräknat ett bussbyte. Plus den stunden det tar att gå hemifrån till busshållplatserna och vänta lite, plus ha marginal. Plus den tiden det skulle ta att vänta på paketet. Och klockan var redan 12. Och även om jag ännu inte blivit hungrig så insåg jag att det skulle vara en dålig idé att med min blodsockerkänslighet och min bebis ge mig ut på ett sådant uppdrag. Samtidigt skulle det inte heller ha varit bra att äta lunch och sedan gå ut eftersom det då skulle ha hunnit bli mörkt.

Jag försökte därför, för allt i livet, att släppa pakethämtarplanerna och begav mig istället till en annan mataffär för att köpa det jag kommit på att jag behövde. Jag valde alltså att välja det enkla och att inte hetsa iväg för några julgardiners skull. Det kunde jag ju lika gärna göra idag.

Men idag snöar och blåser det från alla håll, vilket gör att både jag och bebisen trivs bäst inne. Därför är gardinhämtarplanerna uppskjutna till imorgon då vi ändå ska till BVC och efter det kan ta rätt buss direkt och sedan åka tillbaka och gå den sista biten hem om jag inte orkar byta buss. Det blir bättre!

Så frågan är vem det hänger på egentligen, att julgardinerna inte kommit upp än, mig eller posten? Kanske båda? Igår kom jag dock på en lösning på problemet inför framtiden. När jag skickar efter något som jag inte är säker på vilken leverantör det skickas med, eller om jag vet att det skickas med PostNord, så ska jag skriva mitt namn men min väns adress som c/o. Eftersom hon bor i samma stadsdel som det näst bästa utlämningsstället, inte macken men på samma ställe som den butik jag besökte igår, så borde paketet hamna där och inte i Tjottaheiti som nu. Ja, det är värt ett försök i alla fall!

Så får vi väl se om julgardinerna är uppe till tredje advent i alla fall. Eller kanske redan imorgon? Det vore ju fint, nu när det har snöat och allt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...