tisdag 18 april 2017

Barnet i hagen


I Sverige var det populärt med hage till barnen när min pappa var liten. I Spanien är hagar ett måste än idag.

Efter två veckor här har vi idag monterat hagen som G får låna av sin ena kusin. Han njuter verkligen av att ligga i den och ropa, sparka, vifta och snurra runt. Förut hade vi honom på en filt men då kunde han lätt rulla ut på det hårda och kalla marmorgolvet, eller få fingrarna under medarna på farmors gungfåtölj. I hagen ligger han säkert.

M tycker att vi ska ha en hage hemma också. Det säger jag nej till. Där har vi parkett som han hamnar på om han tar sig utanför filten och dessutom är det lättare för oss att bara sätta oss ner på huk och leka med honom när han inte är omgiven av ett nät.

Men visst, jag erkänner, hagen har sina fördelar här i Spanien med hårda kalla golv och icke barnsäkrat hem.

3 kommentarer:

  1. Åh vad kul med din blogg om erfarenheter med bebisar i spanien☺ jag har en son på åtta månader och vi har just varit i chile i 1,5 månad☺ känner igen mycket! vi hade också en resesäng som hage eftersom man inte har barnen på golvet pga skor inomhus osv. Vissa tyckte att vi var jätteinnovativa som satte ner honom för att leka själv där. När han blev sjuk sa jag att det nog var för alla virus som sprids när alla petar på honom, svärmor hävdade envist att det var pga cambios de temperatura☺ jag följde dock deras "regler" i nästan allt eller hur man ska säga. Strumpor på även om det var 25 grader varmt☺ bebisen älskade att vara där och all uppmärksamhet. nu när jag är hemma i sverige igen känns allt så lätt och tråkigt. Lagom varmt inne och drickbart kranvatten. Men ensamt! Hur går det för er med bebisens mat där? Det kanske är lite annorlunda än hur vi har det i sverige.

    SvaraRadera
  2. Även vi hade resesäng som barnhage. Jag var lite skeptisk innan men tyckte sedan att det var toppen! Äntligen kunde ungen klättra och stå precis hur mycket hon ville, utan att slå sig när hon ramlade! Jag kunde gå och hämta något i rummet intill utan att hon gjorde sig illa under tiden. Det kändes som en sådan frihet för oss allihop. D var mindre påpassad. Tyvärr blev hon uttråkad i barnhagen ganska snart, så då fick vi stuva undan den. Men medan hon gillade den var det jättebra. Förstår inte varför barnhagarna försvann från Sverige.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker också att det är superpraktiskt! Kanske färgad av Colombia...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...