tisdag 16 april 2024

Res mer!


När folk tänker på att sluta flyga tänker de ibland att det betyder samma sak som att sluta resa. Att vi behöver sluta flyga tycker jag framstår som självklart. Att vi som individer måste ta vårt individuella ansvar likaså. Erika Bjerström säger det så bra, och presenterar siffran 74 000 i analysen "Jag har haft fel".

I vår demokrati väljer vi politiker som presenterat sin politik. Deras mål är att bli valda och få makt för att kunna förbättra samhället i den riktning och på det sätt de tycker är bäst. För att dessa politiker ska våga presentera och föra en viss politik måste de känna att det finns folkligt stöd för den, för annars blir de rädda att inte få några röster. Även därför måste vi som individer göra aktiva val och säga vad vi tycker, visa att det finns alternativ och att vi väljer dem. Det är klart att vi vill att det ska bli billigare och enklare att exempelvis ta tåget istället för att flyga, men för att det ska bli så måste det finnas en efterfrågan (både marknadsmässigt och politiskt) och denna efterfrågan visar vi finns genom att göra aktiva val, genom att ta tåget ändå, trots att det är både dyrare och krångligare än att flyga.

Jag tycker absolut inte vi ska resa mindre. Jag tycker vi ska resa mer. Resa mer som i att ta tåget dit vi ska och på så vis uppleva mer på vägen. Jag vet att alla inte har råd, men jag tror att många av de som flyger lite sådär stup i kvarten skulle haft råd att spara pengarna från de där flygresorna och hotellen och istället för att göra fem kortare resor per år göra en lång en gång per år, eller en gång vartannat år. Den ekonomiska biten handlar om prioriteringar. Köp färre nyproducerade plagg, köp mindre alkohol, tobak, smink och läsk och spara pengarna på ett speciellt resekonto. Efter ett tag (längre tag för vissa, kortare för andra) har du pengarna till en resa!

Resa mer genom att ta tåget betyder att du får se fler ställen, äta på fler olika restauranger i fler länder och uppleva mer. Du får bo på fler hotell eller vandrarhem och bada vid fler stränder, se fler gamla fina stadskärnor, leka på fler olika lekplatser, eller vad du nu vill göra när du reser. Från tågfönstret ser du fler utsikter och kan följa hur arkitektur och landskap förändras mitt framför dina ögon. Du hinner lyssna på fler intressanta radioprogram (ladda ner dem innan ifall det är dåligt med internet) och kanske virka, spela spel eller prata med dina medresenärer.

Att ta tåget istället för flyget innebär att man minskar sina personliga utsläpp väldigt mycket. Det går att räkna ut genom att lägga till och ta bort flygresor i en klimatkalkylator. Själv tänkte jag att jag inte flög särskilt mycket, åtminstone inte mer än andra, när jag flög en eller två gånger per år till Spanien. Sedan matade jag in mina värden i klimatkalkylatorn och förstod. Så beskriver Maria Wolrath Söderberg att det gått till för många som slutat flyga, i sitt sommarprat från 2023.

Vi började med att ta tåget till Spanien 2019, tio år efter min första internationella tågresa. Denna gång flög vi hem och det var då jag kände att "det är fusk att flyga". Det kändes helt enkelt mycket, mycket bättre att ta tåget. Det är ett sätt att resa jag trivs mycket bättre med!

Sedan kom pandemin och det blev en paus i resandet för oss alla, men sommaren 2022 när vi slutat vara rädda för själva viruset (och fick det!) tog vi tåget till Spanien igen, och denna gång även tillbaka. G hade hunnit bli nästan sex år så ingen vagn till honom behövdes. Skönt!

Och så för ett drygt år sedan åkte vi ner igen till de sydligare breddgraderna, över jul denna gång. Jag stod fast vid mina värderingar och mitt beslut och åkte tåg medan M och G flög. Det var fantastiskt att resa själv, måste jag säga. Jag träffade tusen roliga personer, åt god mat och såg flera vackra platser t ex Bordeaux,  San Sebastian och Vitoria Gasteiz. Denna resa väckte Ms slumrande tågreselust igen så nu i sommar ska vi åka tåg, buss och färja hela familjen fram och tillbaka till byn i södra Spanien som M kommer ifrån.

Som ni hör lovsjunger jag tågresandet och ser mer möjligheter än hinder! Och jag blir också nyfiken på vart du som läst detta har rest med tåg? Vart skulle du vilja resa? Om du aldrig rest utan att flyga någon längre sträcka, vart hade du kunnat tänka dig att göra din första testresa? Ja, ös på med era erfarenheter, tankar och reflektioner i kommentarsfältet, så ska ni få fullständig reseplanering för sommarens resa i ett inlägg framöver!

5 kommentarer:

  1. :D Bra reklam du gör för tågresandet! Mera tåg åt folket! Själv har jag tågluffat som ung två gånger och sen rest med tåg till Berlin samt en gång till Prag för många år sedan. Vi åkte med resebolaget "Destination Europa" båda gångerna. Mycket trevligt och bra men det företaget fanns inte så länge. Sen har jag ju rest med tåg i Sverige naturligtvis och tåg till Köpenhamn. En resa till vackra Storbritannien skulle jag vilja göra... men det verkar lite krångligt. / Annika F

    SvaraRadera
  2. Nja. Är vad jag säger som har ett jobb som kräver resor inom Europa i genomsnitt varannan månad, och som bor i ett hörn av Europa och som också måste resa till ett annat hörn av Europa för att hälsa på min gamle far åtminstone tre-fyra gånger om året. Av alla miljöval jag funderar över är just långdistansresorna helt hopplösa ur synvinkeln "det ska vara lätt att göra rätt". Och EU måste banne mig göra något åt det. Nu är det mycket dyrare OCH mycket krångligare OCH mycket långsammare att ta tåget. Man kan jobba på tåget - men då måste man kunna räkna med en bra sittplats. Man kan resa nattåg. Men hur gör man på nattåg när man reser i jobbet och har dator med sig? Och vill vara fräsch och redo att jobba nästa dag? På de linjer som har nattåg säljer enpersonskupéer ut fort. Jag reste mycket nattåg när jag var student, men då var den enda värdesaken plånboken (och passet) och den kunde man lägga under huvudkudden. (Och jag blev ändå bestulen en gång).
    Jag försöker resa med tåg när jag rör mig mellan orter från norra Italien till norra Tyskland, för där finns det bra förbindelser. Men just nu när jag försöker pussla med en resa från Lausanne till Utrecht och en annan från Utrecht till Köpenhamn känner jag mig måttligt entusiastisk. Endera resan tar cirka 12 timmar och innebär aldrig mindre än 2 och ofta minst 4 byten. En problemgrej för mig är att det är svårt att pussla ihop tågresor längre sträckor utan att man har någon mycket tidig eller mycket sen avgång, och hur entusiastisk är jag över en centralstation i en storstad vid midnatt? Jag vill jättegärna resa mer med tåg men jag har väldigt svårt att uppamma entusiasm över den verklighet jag ser. Särskilt när det sällan är realistiskt att göra tågresan till ett äventyr i sig, som du beskriver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annannan! Jag förstår hur du menar. Det är krångligt, dyrt och tar tid, särskilt om man jämför med att flyga. På något sätt tycker jag att det är synd att arbetsgivare/uppdragsgivare kräver fysiska möten i så stor grad om de belastar miljön såpass mycket som flygresor gör. Jag minns att jag under början av pandemin pratade med en elev vars vän jobbade på Ikea. De ställde in hur många resor som helst under pandemin. Det gjorde väl alla i och för sig, och jag menar som sagt inte att man ska resa mindre egentligen, men jag tror att vi behöver kombinera färre fysiska möten (mer digitala) med mer tågresande för att få ner utsläppen. Sedan förstår jag att man behöver hälsa på anhöriga då och då, och att detta inte kan ersättas av digitala möten eller telefonsamtal. Vi har också anhöriga på andra sidan Europa, som jag nästan är förvånad över att min man inte hälsar på oftare. (De har visserligen tre andra söner som bor i samma by så de är ev. inte i samma behov av att vi åker och träffar dem som din pappa kanske har. Fast skulle jag fråga min svärmor skulle hon självklart vara av motsatta uppfattningen!)

      Vidare till Lausanne-Utrecht. Jag har sökt på interrailappen och hittat denna resväg: Lausanne -Paris Gare de Lyon-Paris Nord - Rotterdam Centraal - Utrecht, med avresa i Lausanne kl 07:23 och ankomst i Utrecht 15:57. 1 h 10 min byte i Paris (där man måste byta station) och 18 min byte i Rotterdam. Alternativt åka 9.45-17.57. Ja, det går en hel arbetsdag där. Och frågan är om man känner sig trygg med 1h 10 min byte i Paris.

      Utrecht - Köpenhamn verkar krångligt också. Där måste man byta i Duisburg och Hamburg, verkar det som. Var ligger ens Duisburg? Norr om Düsseldorf, ser jag nu.

      Kan man ta buss istället, tro? Nej, det tar 20h ser jag nu på Flixbus hemsida.

      Google maps säger ca 15h med tåg/buss och sånt... Ja, jag förstår att det är svårt. Hoppas det snart blir lättare! Kanske om vi röstar in rätt politiker i Europaparlamentet!

      Radera
    2. Tack för att du tog dig tid att svara! Förbindelsen via Frankrike lockar mer än de via Tyskland som Nederlandse Spoorwegen föreslog mig. Att byta i Paris är inte så knepigt som det låter. https://www.seat61.com/changing-stations-in-paris.htm. Jag har gjort det en gång. Om man har kollat upp tidtabellerna för förbindelse i förväg så klarar man sig på 1 timme och 10 minuter tror jag. Och i Rotterdam är man ju redan nästan framme; missar man förbindelsen gör det inget för det går säkert en ny inom två timmar - det är två av de största städerna i landet. Och jag har bott i Nederländerna så det känns som hemma.

      Det är alltså interrail-appen man ska använda för att hitta förbindelser? Sist köpte jag biljetter via franska tågbolaget och de skickades med kurir hem till min adress och det fungerade faktiskt suveränt bra.

      Radera
  3. annannan var det som skrev den långa negativa/realistiska (välj själv) kommentaren ovan

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...