fredag 10 juni 2022

Reseplanering tågresa till och från Spanien

Så är det nu äntligen dags för oss, efter drygt tre år i Sverige, att åka tåg ner till Spanien igen. Denna gång bara måste det gå vägen, då vi sist fick ställa in pga omikronläget. G var 2,5 år sist vi var där, nu är han snart 6 år. Att alla kusiner också har vuxit kan jag knappt föreställa mig. Det är bara vi vuxna som inte åldrats en dag, eller hur var det?

Nedan följer vår reseplanering, som vi håller alla tummar och tår för att den ska gå i lås! Priserna gäller för två vuxna och en femåring.


FÄRJA: Göteborg-Kiel (18.45-09.15) 4144 kr (inkl. hytt med havsutsikt, middag och frukost).

TÅG: Kiel - Hamburg (12.37-13.42). 504 kr.

TÅG: Hamburg - Mannheim (15.01-1955). 1667 kr.

(Sova en natt på ett hotell nära stationen.)

TÅG: Mannheim - Lyon Part Dieu (14.39-19.56). 1275 kr.

(Sova en natt på ett hotell nära stationen.)

TÅG: Lyon Part Dieu - Barcelona Sants (14.35-19.32). 3452 kr.

(Sova en natt på ett hotell nära stationen.)

TÅG: Barcelona Sants - Sevilla Santa Justa (08.30-14.04) 2483 kr.


Det blir, som ni ser, en resa som sträcker sig över knappt fem dygn. Tre hotellnätter och en natt på färjan. Biljetterna inklusive mat och hytt på färjan kostar 13 525 kr (vi har inte interrailpass). Att jämföra med sist vi åkte när tågiljetterna kostade ca 9000 har jag för mig (och då använde vi interrailpass) och färjebiljetten minns jag inte. Man kan också jämföra med när vi skulle åkt i vintras men inte kom iväg. Då skulle hela resan (en väg) kostat 9086 kr (inkl färja med hytt och mat). Allt har blivit dyrare, så även resorna! Dessa biljetter köpte jag i början av maj, alltså en dryg månad innan avfärd. Ju tidigare man köper desto bättre sägs det, men det krävde en hel del uppbådande av energi för att ta tag i det, kan jag säga. Och det är just därför jag lägger ut denna planering, för att andra som också kan vara intresserade av att resa genom Europa med tåg kan få inspiration på möjlig resväg. 


Och hemvägen då? Jo, den har jag också nyss köpt. Vi kommer stanna i Spanien i nästan en månad och åker hem enligt följande:

TÅG: Sevilla Santa Justa - Barcelona Sants(14.48-20.22) 2826 kr.

(Sova en natt på ett hotell nära stationen.)

TÅG: Barcelona Sants - Lyon Part Dieu (08.15-13.22) 2234 kr.

(Sova en natt på ett hotell nära stationen.)

TÅG: Lyon Part Dieu - Mannheim (10.04-15.18) 1247 kr.

(Sova en natt på ett hotell nära stationen.)

TÅG: Mannheim - Kiel (07.16-13.10) 1195 kr.

FÄRJA: Kiel - Göteborg (18.45-09.15) 4642 kr (inkl. hytt med havsutsikt, middag och frukost).

Även hemresan innebär tre nätter på hotell och en natt på färjan. 

Total kostnad för biljetterna för hemresan: 12 144kr (två vuxna och en femåring). Även denna resa kör vi utan interrailpass. Man åker inte tåg för att det är billigt (tyvärr) utan för att det är en upplevelse!

Vi planerar så att vi försöker ta direkttåg så mycket som möjligt och inte åka allt för många timmar per dag, eftersom vi reser med barn. Det enda "dagbytet" på nervägen blir i Hamburg och där har vi en timme och tjugo minuter. Hoppas tåget dit är i tid! Annars fanns det fler avgångar, har jag för mig. Enda dagbytet på hemvägen är i Kiel och där har  vi ca 6 timmar på oss, så det lär funka. Lite tråkigt att vi knappt kommer hinna se Barcelona, men samtidigt gör det inte så mycket nu när våra Barcelonavänner flyttat till Göteborg.

Blir det inte billigare med interrailpass? tänker ni. Jo, det kanske det hade blivit. Anledningen till att jag hoppade över det denna gång är faktiskt att det inte går att boka platsbiljetter i Spanien härifrån utan vad jag förstått måste det göras på plats. Jag minns också att de gånger jag åkt med interrailpass till Spanien (2009 och 2019) var platsbiljetterna i just Spanien särskilt dyra. Jag vet inte om det är dumt, men nu gör vi så här. Jag har också jämfört vad CasaAnnika betalat för sina platsbiljetter (med interrailpass) och kommit fram till att det går på ett ut. 

Det enda som behöver göras nu är att boka hotell för hemresan och att packa! Passen fixade vi i vintras, som tur är och med tanke på allt flygplatsstrul man läser om i media just nu känns det helt rätt att ta tåget! Det känns helt rätt av andra anledningar också förresten: miljön (framförallt) men även för att vi får se så mycket mer än om vi flugit. En annan familj hade kanske tagit flyget till Mallorca och sovit på hotell där i en vecka, medan vi tar hotellgrejen under själva resan istället och har gratis boende när vi väl är i Spanien. 

Nästa gång jag köper tågresor ska jag vara ute i god tid, och så ska jag undersöka om det verkligen inte går att boka platsbiljetter i Spanien i alla fall, kanske om man ringer? Jag vet inte. Någon som testat (nyligen)? 2019 kunde man boka platsbiljetter härifrån men från 2020 kan man inte det, inte ens resebyrån som säljer tågbiljetter.

Jo! Hur har jag köpt biljetterna, kanske ni undrar? Dels har jag köpt dem på Renfes hemsida (Spaniens SJ) och dels via Omio, mest för att jag inte förstår hur man köper via bahn.de. 

De  dagar vi har kvar innan resan ska jag göra följande: peppa genom att läsa "Ta tåget" av Per J Andersson och "Un Air de Paris" (lärobok i franska), samt försöka packa upp mitt hem lite bättre, tvätta det som behöver tvättas, skriva ut biljetter och covidpass, skaffa munskydd och packa resväskan!

En annan dag får ni bilder från vårt nya hem, jag förstår att ni är nyfikna... 

Trevlig helg!

6 kommentarer:

  1. Så roligt att ni äntligen kommer iväg Tove! Och jätteintressant att läsa reseplaneringen! Fast avskräckande, minst sagt. Det går ju att åka på en mycket snävare budget. Mina två platsbiljetter Sevilla - Avignon kostade sammanlagt 45 €.

    SvaraRadera
  2. Inte bara miljön kanske. Just nu känns det som att all bensin jag köper kan bidra till kriget. Jag vet inte om det är sant, men i franska bensinstationer kanske det är det. Jag vet inte var olika länder köper sitt flygbränsle.

    SvaraRadera
  3. Tack för din reseplanering. Mycket intressant!
    Vad kul att ni äntligen ska åka iväg och få träffa släkt och vänner i Spanien :).
    Du åker till Spanien och Casa Annika åker till Sverige :D. Och båda tar tåget. Hurra!
    Trevlig resa och tänk vad mycket ni kommer att uppleva på vägen! /Annika F

    SvaraRadera
  4. Också sugen på att åka tåg, men tycker (som sagt) att det är bedrövligt att man inte kan åka nattåg och att det är billigare att flyga. Nu lutar det åt att jag bokar en resa med buss i sommar.....men vi får se. Önskar er en trevlig resa söderut, och kanske ses vi?

    SvaraRadera
  5. Vad intressant att läsa om er planering. Men behöver man fortfarande covidpass i Europa? Har de inte släppt på de restriktionerna?

    SvaraRadera
  6. Jag älskar att lång-åka tåg och har gjort flera resor runt i Europa, med och utan barn. Dels för miljön, men även för att jag i ärlighetens namn är så flygrädd. Det är ju också så kul att åka tåg! Och utmanande, ofta behöver man kunna ta snabba beslut och hantera osäkerhet. Jag köper alltid interrail, dels för att jag hört att det blir billigare (aldrig själv gjort nån jämförelse) och dels för att det är (känns?) lättare ifall planer ändras och jag behöver ta ett annat tåg. Jag brukar planera min rutt själv via deutschebahn.de eller appen railplanner, och sen be trainplanet boka åt mig. Det har funkat bra tidigare, men i år hade de mycket jobb och var mycket svåra att få tag på, så i framtiden gör jag nog allt själv via railplanner. Som du säger är det svårt i Spanien. Jag korsar gränsen vid Hendaye-Irun, men det alternativet kommer inte upp på sidorna, eftersom man måste ta euskotren mellan stationerna. Sen vet jag att tåget jag tar från Irun till min slutstation Valladolid aldrig är fullbokat, så den platsreservationen gör jag på plats i Irun. Jag kan skicka min exakta rutt och priser om du vill?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...