Eftersom jag hatar att flyga, både av oro och av klimatskäl, ville jag att vi skulle ta tåget mellan Kastrup och Göteborg istället för att byta till ett annat flyg. Så här lyder nu, dagen efter, delar av mitt klagomail till SJ:
"Vi åkte igår mellan Kastrup och Göteborg C (kl 16.42-20.10) och jag är ganska missnöjd med resan. Vi var i god tid vid perrongen och jag gick mot zon A på perrongen för att stå på rätt plats med tanke på vagnnummer, enligt skyltning på en skärm. Dock var tåget kortare och stannade tidigare vid perrongen, så vi fick gå tillbaka. Vi kom fram till dörren för vagn 11 och hamnade sist i kön. Vi var två vuxna och ett barn som är 18 månader gammalt. Barnet satt i sin sittvagn. Vi hade två resväskor och tre mindre ryggsäckar.
Hon som jobbade på tåget med att se till att alla kom på skrek på oss att ta en annan dörr, men vi förstod inte vilken hon menade. När jag var i färd med att lyfta på vagnen kom hon och sa att vi absolut inte fick gå på med barnvagnen där utan skulle gå till nästa vagn. Då var perrongen helt tom på folk och hon hade visslat flera gånger, vilket gav mig känslan att tåget skulle gå precis när som helst. Vi ville verkligen på tåget eftersom vi rest hela dagen och ville komma fram till Göteborg i tid. Väl framme vid nästa dörr var det helt fullpackat med folk. Jag körde ändå på vår barnvagn och vi fick på våra väskor och oss själva och tåget åkte. Det var på håret och det var obehagligt! Andra resenärer blev sura för att vi tvingat oss på tåget fast det "inte" fanns plats, men de fick helt enkelt flytta på sig.
Det var fullt med folk i gångarna och på sätena och i utrymmet där man ska gå av (där vi stod) ända tills vi kom till Helsingborg. En konduktör kom och sa att han skulle hjälpa oss att hitta sittplats. Han återkom dock aldrig och ingen som arbetade på tåget såg till att vi fick sitta. Vi stod upp ända till klockan 18.30. Då var det andra passagerare som engagerade sig för att vi skulle få sitta. Det kändes helt omöjligt att fixa sittplats själva eftersom det bara var enstaka sittplatser lediga här och var, och eftersom vi hade en del packning plus barnvagn, som vi inte visste var vi skulle ställa.
Jag förstår nu i efterhand att situationen uppkom eftersom vi valde att åka på rusningstid, något jag inte tänkte på när jag köpte biljetten, då jag mest fokuserade på att tågavgången skulle passa bra till när vårt flyg skulle landa på Kastrup. Jag förstod att många pendlare tar tåget, och att det kan vara svårt att beräkna. Samtidigt tänker jag att det måste finnas statistik samt att fler tåg, eller fler vagnar går att sätta in under vissa tider på dygnet.
Jag är besviken över att vi fick stå upp under mer än halva resan. Jag är besviken på att ombordpersonalen inte hjälpte oss bättre. (...)
Tåget är en underbar uppfinning som borde användas av fler, men det är just sådana här upplevelser som gör att många hellre tar flyget eller bilen, än tåget. En möjlig lösning är att styra pendlare från vissa tåg genom att inte acceptera pendlar-biljetter på dessa tåg, och endast sälja så många biljetter att inte fler resenärer än vad som är trafiksäkert kan åka med tåget. Det måste vara katastrofalt om någonting skulle hända och man skulle vara tvungen att evakuera tåget, om det är så packat. Det borde finnas en kapten ombord som säger stopp, nu är det fullt."
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar