torsdag 27 juni 2019

Lille G snart tre


Snart är du tre, men än är du två - år alltså. Om några dagar är du exakt två år och tio månader gammal. Ursäkta - ung! Du är liten och stor på samma gång, men mest tycker jag att du är stor. Och samtidigt är du faktiskt liten.

Din mormor och din farmor säger att det märks att du har vuxit och blivit mognare. Mognare på en tvåårings sätt, antar jag att de menar. Och så är det säkert, även om det verkar  vara lättare för dem att observera och se denna förändring än för mig som är med dig varje dag. Men så är det väl alltid?

Jag tänkte passa på att skriva om vad du älskar. Du vet ju vad du älskar just nu, men tänk om du läser det här när du blir lite äldre och kan tänka tillbaka på hur det var när du var liten. Jag hoppas att du gör det. För att berätta för ditt framtida jag, vem du var idag (sommaren 2019) tänker jag här berätta vad du älskar.

Du, mitt älskade barn, älskar att klättra i berg. Ja, skogspromenaderna i Umeå har bytts ut mot bergsklättring här på holmen. Det passar ju bra att du älskar det nu när bristen på skog är uppenbar. Du älskar i och för sig fortfarande att vandra i skogen, men tyvärr blir det inte så många skogsutflykter. Vi borde nog åka till skogen i Aröd eller Tuveslätts naturreservat lite oftare. Eller till Bö tjärn. Du är faktiskt väldigt bra på att gå, och snart får vi nog sluta använda vagn till dig. Ofta går vi över hela holmen utan vagn, men ibland har vi med en liten lätt sak (paraplysulky) som vi köpte nyss och som du tacksamt kan sitta i på vägen hem från våra bergklättrande äventyr. Annars kan du också tänka dig att rida på pappas axlar eller på mammahästens rygg, men vagnen blir lite bekvämare för oss alla faktiskt.

Du älskar också att läsa böcker. Ja, detta är faktiskt ett intresse som hållt i sig sedan vi började när du var ungefär fem månader. Din favoritbok just nu är "Heja Tulla" av Margareta Nordqvist. Du gillar också "Lillbrorsan och jag" av Ulf Sindt. Den förstnämnda har vi köpt på loppis och den om lillbrorsan tror jag att vi fått av några grannar. Den gamla godingen "Max lampa" går fortfarande hem, samt några nya böcker om Sune. Alfons tycker du också om.

För att fortsätta på kulturspåret kan jag nämna att det du tycker om att se på, på "tv" (vi har ingen TV utan det blir på någon av våra föräldrars mobiler oftast) är Alfons Åberg, Pippi Långstrump (lite svårt än), och några meningslösa videos om fordon och färger, helt utan story. (Jag antar att det är inspelade dataspel, men jag vet inte. Jag hatar dem och du älskar dem, så du får se dem ibland.) Du gillar även att se en extremt fult animerad video om någon bonde/traktor som hämtar höbalar osv. Jag gillar mer traktorvideos där man får se riktiga traktorer som hämtar höbalar... Ja, och det var en mening jag aldrig hade kunnat tänka mig att jag skulle få skriva, inte för tre år sedan i alla fall.

Du tycker även om att gå på Akvarellmuséet i Skärhamn med pappa och måla i deras verkstad. Jag själv har tyvärr inte fått till något besök där än, sedan vi flyttade hit. Vi borde nog rita och måla lite mer med dig hemma, men det gör vi inte. Vi får skärpa oss på den punkten. Kanske köpa asfaltskritor att rita med på vår billösa parkeringsplats? Det hade varit nåt!

Du tycker om att gunga, åka rutschkana och allmänt leka på lekplatser. Vi har en nära och ibland går vi till en lite längre bort. Nyss har vi hittat en tredje lekplats i närmsta grannort. Där blir du helt uppspelt, antagligen för att du inte är van att vara där. Mer sådana utflykter får det bli!

Vi hänger en del i trädgården nu på sommaren. Jag har planterat grönkål och tagetes som mördarsniglarna älskar och du hjälper mig att vattna. Det går till så att vi fyller upp en hink med vatten och så fyller du din vattenkanna med vatten från den och vattnar lite överallt. Till slut häller du bara ut allt vatten på gräsmattan så att vi kan gå in och hämta mer. Du har faktiskt respekt för blommorna och tycker om att lukta på dem. Du har nyss lärt dig vad Bohusläns landskapsblomma heter, även om du säkert inte vet att det är just Bohusläns landskapsblomma: Kaprifol. Den luktar gott! Du vet vilka växter som är ätbara i vår trädgård (mynta, rosmarin, timjan, oregano, persilja, jordgubbar, smultron, gräslök) och benämner dem "maten".

Du tycker även om att sjunga, t ex Nyss träffade jag en krokodil, Hjulen på bussen, Lilla snigel, Blinka lilla stjärna. Och jag tror faktiskt att du nästan bara sjunger på svenska. En spansk sång du tycker om när pappa sjunger för dig är Aserrín aserrán (första versen i den videon), vilket är en ganska sorglig sorg om fattigdom i arbetarklassen egentligen. (Min översättning: Aserrín aserrán - träarbetarna från San Juan, ber om bröd, men det får de inte, ber om ost men de får ben, de ber om vin och det får dem, de mår illa och går hem.) Just den verkar faktiskt vara en Colombiansk version av sången, som nu när jag undersöker saken närmare verkar finnas i en oändligt antal versioner! Häftigt! Det är väl så det blir med ett så enormt stort språk som spanska, antar jag. (Ordet aserrín betyder förresten sågspån och aserrán antar jag bara är ett ord som passar bra för att det på något sätt rimmar med aserrín. Det är en allitteration, eller är jag helt ute och cyklar nu?)

Du tycker om att prata, men helst bara med folk du känner och när du känner dig trygg. Du säger ganska många ord i följd nu (på svenska, färre på spanska), t ex: Vovven kan inte klättra i berget där. 

Avslutningsvis vill jag också nämna att du älskar att äta. Särskilt makaroner, korv, köttbullar, fiskbullar, potatis, kaka, glass, hallonkräm, chips och välling. Du äter mycket annat också, men detta är favoriter. Du vet ännu inte vad godis är!

Ett favoritbus du gör är att kasta mina kläder lite överallt. Du tycker även det är skojigt att stå på alla fyra (upp och ner) eller hänga över en stol så att ditt ansikte blir upp och ner. Du har för ett tag sedan överlistat vår "barnsäkra" hasp på dörren till trädgården och kan numera hoppa över grinden in till köket, båda med hjälp av en stol.

Ja, du min lille G. Om två månader blir du tre. Men innan dess är det sommar, och jag hoppas den blir rolig och härlig för oss alla! Puss på dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...