torsdag 4 november 2021

Resetankar

Lyon Part Dieu

Vi har börjat formulera tankar om att resa, igen. Jag hoppas att man kan det och att man får det nu i vinter, att inte en kraftig coronavåg sköljer över Europa med kraftiga restriktioner som följd. I början av december ska G och jag fixa nya pass. Det finns ingen foto-tid innan dess. Sedan får man väl vänta i någon vecka eller två och då kan vi lika gärna vänta till efter julafton. Jag firar ändå helst jul hemma, men åker vi i mellandagarna så blir det ännu en jul i Spanien. Los reyes kommer ju inte förrän 6e januari. Jag är dock inte alls peppad på spansk jul och hade nog hellre åkt i mitten av januari, men nu ska förskolan ändå vara stängd vecka 52 och vecka 1 och då kanske det är lika bra att passa på att åka ner just den tiden, när vi ändå måste vara lediga för att passa G. 

Igår satt jag och letade tågbiljetter ner till Spanien på sidan Omio. Man når den genom att googla "SJ utomlands". Då hamnar man på Omios sida som är kopplad till SJ.  Biljetterna som man får  fram där är ganska billiga, tycker jag, men det verkar inte gå att köpa interrailkort. Jag är dock inte säker på att det blir så mycket billigare MED interrailkort, eller så blir det det? Interrailkortet kostar ju en del det med. Ca 2000 kr.  Så frågan är väl om rabatterna man får liksom är värda pengarna, alltså mer än 2000 kr. Det måste jag undersöka!

Det jag har hittat hittills i min biljettsökning är att det finns direkttåg mellan Kiel och Frankfurt (ca 5h), direkttåg mellan Frankfurt och Lyon (6h) och direkttåg mellan Lyon och Barcelona (5h). Det sistnämnda tog vi sist vi åkte ner till Spanien med tåg. Sedan från Barcelona till La Palma del Condado kan man åka om man byter i Madrid. Det funkade ganska bra. Hela min sökning gick alltså utmärkt, tills jag skulle kolla färjan mellan Göteborg och Kiel. Då visade det sig att den inte går den 25 december, som jag tänkte att vi kunde åka. Så vi får väl åka den 26 december då, och söka om alla biljetter igen. Eller hur vi nu gör... 

Resan ner, förutom färja och hotell och mat (alltså endast tåg Kiel-La palma) skulle kosta ca 3600 kr per vuxen, en väg. Helt okej ändå kan jag tycka. Nu kostar ju dock färjan någon tusenlapp per vuxen också och sedan tillkommer som sagt mat och hotell, men ändå får jag känslan av att det kan bli billigare än sist. Eller så blir det inte det? Vi får väl se. M föreslår nattåg. Då kombinerar man ju boendet med resan, så behöver man inte betala hotell den natten. Det är smart, men samtidigt svårt att sova vilket kan inverka negativt på humöret och reseupplevelsen...

Pengar behöver man till mycket, men nu är vi riktigt sugna på att åka ner till Spanien. Vintern här är mörk och lång och vi har inte varit där sedan G var hälften så gammal som han är nu. Vi har inte träffat Ms familj på snart tre år! 

Har ni några reseplaner? Har ni några tågtips eller rutt-tips? Ge mig dem i så fall! 

15 kommentarer:

  1. Älskar verkligen att ni direkt tänker tåg när ni vill resa. Det är så många som väljer det enkla sättet och flyger. Jag skulle nog välja nattåg åtminstone nån sträcka, om ni kan boka egen kupé så kan det vara bekvämt! Har själv inga reseplaner alls just nu men längtar efter att åka tåg i Europa igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag älskar också att vi väljer tåg. Jag har inte hittat några nattåg tyvärr, men det funkar nog ändå. Om vi nu kommer iväg...

      Radera
  2. Jag tycker tyvärr det verkar som att tågförbindelserna försämrats och att det blir krångligare och dyrare att resa med tåg, medan det blir billigare att flyga. Bokade tur och retur Stockholm - Lissabon till svärmor nyss för 2500 kronor....

    Jag hoppas att det går att genomföra i alla fall, och att det blir av och att det blir lyckat och även att vi ses! Nattåg tror jag också på, och egen kupé. Tyvärr har de lagt ned nattågsförbindelserna mellan Lissabon och Madrid och mellan Lissabon och Frankrike. I alla fall låg de nere sist jag kollade, men det kan ju ha ändrats.

    Kanske skulle jag också ta flyget ena vägen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det verkar ju som om tåglinjerna ändras då och då och kanske också försämras. Synd att de lagt ner nattågsförbindelserna mellan Madrid och Lissabon. Bu.

      Radera
  3. Vilken bra förebild du är Tove! Det går att åka tåg om man vill, men visst är det mycket krångligare med bokningar osv. Och så att det är dyrare än flyget, det är ju helt upp och ner! Fler och fler (helst de flesta :) borde naturligtvis resa med tåg. Själv har jag slutat flyga för några år sedan. Nu reser jag inte alls då det är pandemi och jag trivs så bra med kortare turer och att åka inom norden. Det finns så mycket vackert att se och spännande att uppleva i sin närhet! Hoppas att ni kommer iväg på er resa och lycka till med bokningarna! /Annika F

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, helt upp och ner är det. Vi får se om vi kommer iväg i vinter eller ej. Det känns lite osäkert just nu.

      Radera
  4. Vilken rolig resa att se fram emot! Mitt bästa tips är förstås att hälsa på hos oss i Aguafría. I övrigt hade jag också valt nattåg för att spara in på hotellnätter, och för att komma snabbt vidare, det känns enklare än att underhålla ungar många vakna timmar på tåg. Men jag hade gärna gjort några längre stopp på intressanta ställen på vägen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är nyfiken på varför du inte vill fira spansk jul? Om jag finge välja skulle jag alltid vara i Svrrige under själva julhelgen, men i Spanien på trettondagen, alla gånger. Det är en sådan glad, rolig dag, tycker jag!

      Radera
    2. Ja, det blir nog en rolig resa! Tyvärr hittar jag inga bra nattåg. Kanske stannar vi lite längre någonstans på vägen hem. Vi får se.

      Radera
  5. Det låter som en bra resa tycker jag! Är själv väldigt sugen på att åka till Dolomiterna nästa sommar, men ja... får väl se vad studentbudgeten tillåter. ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dolomiterna var jag tvungen att googla, men det ser väldigt vackert ut!

      Radera
  6. Det finns en facebook-grupp som heter Tågsemester, den skulle jag rekommendera att fråga i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kanske kan vara en bra idé! :) Tack för tipset!

      Radera
  7. Snälla uppdatera oss på detta sedan. Vill SÅ GÄRNA börja resa mer med tåg men det är lite av en djungel. Bra tips med Omio!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Vad skoj att du också vill åka mer tåg! Det blir liksom en resa i resan, ett äventyr på vägen.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...