söndag 13 februari 2022

Andra februarihelgen


Helgen innan alla hjärtans dag och M upprepar det flera gånger, att på måndag är det alla hjärtans dag, med lite nervositet i rösten nästan. Jag förväntar mig ingenting, men säger att nu får du la köpa mig en blomsterkvast och en chokladbit, nu när du har pratat om det så mycket. Jag tänker inte på det ens. Men det kommer ju alla köpa, invänder han. Köp inget då, säger jag. Födelsedagspresenten, till min födelsedag om några veckor, har han redan ordnat. Det vet jag. Annars är inte presenter och högtidsdagar hans grej, kan man lugnt säga.

Och nu ska jag gå och lägga mig.  Bara äta lite gröt först, som vanligt. Tänkte bara göra en snabb anteckning här om helgen. Hur har helgen varit och vad var det bästa med helgen? Detta frågade jag G vid kvällsfikat. Inte för att jag idag fick något ordentligt svar, men igår sa han att det bästa varit att röja. För igår röjde vi. Och här följer nu, det bästa med vår helg, eller det jag minns.  Varsegoda, ett stycke liv:

Fredag: Det bästa var att vi köpte mer Sia chokladglass, som vi åt efter det att vi ätit middag. Och mer äpple-fläderjuice. 

Lördag: Kl 09.45 mötte vi upp vid Halsbäcks hamn och blev guidade till ett fält där vi parkerade vår bil. Därefter följde ungefär 40 minuters vandring i skogen och G utbrast: "Vad härligt det är att gå i skogen, mamma!" Underbara unge! Vi gick över en ödslig strand där havets vågor slog upp på land, och sedan över en strandäng, klättrade över ett berg och sedan ner på snäckskalsbankarna som heter Björshuvudet. Lite oklart varför det inte heter Björshuvet, om vi ändå ska dra ihop det första ledet. Dit gick vi för att röja tillsammans med Tjörns naturskyddsförenings ängs- och hagmarksgrupp. Vi klippte med sekatör och räfsade ihop. Tände brasor i den iskalla vinden som tog sig och slukade allt ihopräfsat i ett nafs. Någon körde med röjsåg också. Ett ganska bra område röjde vi av, och vid kl 12 vad det matpaus. Vi hade med oss pastasallad med rökta musslor i vitlöksolja. Så gott! Det enda som fattades var lite varmt te, men jag fick mig litegrann av en vänlig medröjerska. En söt hund var också där, som jag fick klappa hur mycket jag ville, eller hur mycket han ville rättare sagt. 

Det var så härligt att komma ut, arbeta med kroppen och träffa folk att jag kände mig riktigt tillfreds resten av dagen, och trött i kroppen på ett skönt sätt. 

Efter det att G somnat (sent) såg M och jag första avsnittet från första säsongen av Ett fall för Vera. Hon var yngre då, skådespelaren, såg vi. Det var ett bra avsnitt. Mysigt att få sitta i soffan tillsammans.

Söndag: Idag var dagen vi skulle titta på ett hus som legat ute på Hemnet ganska länge. Jag har peppat mycket och ringt mäklaren lite för många gånger. Det ligger ute för ganska mycket pengar och det ska bli väldigt intressant att se hur budgivningen går. I teorin är det ett perfekt hus för oss, men när vi var där så kände jag liksom inte att det var riktigt vårt hus. Inte heller vår plats med en sjuttioväg ganska nära inpå. Kommer man att kunna njuta av trädgården på sommaren, med all sommartrafik? Dessutom kändes huset mörkt inne. Och kalla golv. Nä. Helt övertygad är jag inte, snarare lite anti. Vi får se... Jag ska sova på saken i några nätter, så ger det sig.

Efter lunch städade jag lite, och M målade. G kollade på video. Ganska mycket video. Under husvisningen hade han dock lekt på lekplats med Mala och gått lite i skogen, så det var bra. Himla bra att vi fick barnvakt där en stund! 

Sedan gick jag ut och promenerade, upp i skogen. Jag gick en väg jag aldrig gått förut och hittade en glänta med några hus. Det var nästan så att jag blev mer sugen på att bo där, i skogen, än nere vid vägen i en sjuttiotalsvilla. Det ger sig, det ger sig... Under tiden jag promenerade pratade jag med min kompis EH! i Umeå. Ett väldigt bra samtal. Så fint att ha vänner som man kan prata med bra, trots att man inte hörs så ofta. En av mina äldsta vänner är hon. Vi har känt varandra sedan min första vecka i Umeå, 2007.

Sedan var jag trött, men hängde tvätt och satte igång en middag efter en stunds soffhäng med G, horisontellt läge och lyssna på Alfons Åberg som han tittade på. Lukta på hans hår. Till middag blev det köttfärslimpa, för första gången i mitt liv, och potatismos. Ganska lätt, men ack så trött jag var. M och G tyckte hallonsylt passade lika bra som lingonsylt (som vi inte hade), men de hade fel, såklart...

Efter middagen hade G disco en stund och jag försökte ta det lugnt och virka lite mer på ärmen. Plötsligt var det dags för kvällsfika, och barnet fick på sig sin pyjamas och medan pappa M läste saga, ringde jag mina föräldrar och pratade om huset och om andra (helt inaktuella) objekt i närheten. 

Och nu regnar det. Och M orkar inte titta på Rapport. Så jag ska bara äta gröt, och lägga mig bredvid honom och prata. Bästa stunden! 

Godnatt och hoppas ni haft en fin helg!

4 kommentarer:

  1. Känns det inte rätt så är det nog inte rätt.

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att hela familjen är med och röjer tillsammans med Naturskyddsföreningen :). Bra jobbat! /Annika F

    SvaraRadera
  3. Jag kommer ihåg en post-it-lapp vi hade på väggen... "Känns det rätt så är det inte fel, känns det fel så är det inte rätt", var det så det var? Det går att applicera på så mycket! Jag har känt att det varit rätt med flera hus, två st som vi budade på men som försvann upp på typ 15 min. Kollat på kanske 3-4 hus till som ABSOLUT inte var rätt. Sedan hittade vi ett hus som kändes rätt, som vi inte ens tittade på för att det skulle springa ifrån oss i en budgivning var vi säkra på. Sedan, bara sådär... på några dagar var det vårt. Jag förstår typ ingenting i livet. Jag hoppas att ni får lov att halka in i rätt hus på ett bananskal snart, ni med!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...