måndag 24 september 2018

Stormen Knud på besök


Så kom han, stormen Knud. I två dagar blåste det rejält, och värst var det väl på fredagen. Och jag var tvungen att bege mig ut och fota. Jag gillar att fota, som något kreativt, men även för att dokumentera hur mitt barn växer och lite annat. Jag är inte proffs på det tekniska, men förstår mer eller mindre hur en digital systemkamera fungerar med slutartid och bländare och eventuellt något om ISO, men det jag försöker få fram mest är en så verklighetstrogen bild som möjligt med ganska genomtänkt disposition. Jag vill också att färgerna och ljuset på bilden stämmer med vad jag ser med ögonen. Helt självlärd är jag och därför fick det bli en del pillande på kameran innan jag tyckte mig fånga rätt ljus. Sedan bråkar skärpan med mig också. M säger att det måste vara något på kameran som är trasigt eftersom, trots att jag väljer manuell, ställer den in sig själv efteråt. Särskild förkärlek verkar den ha för att göra oskärpa av det skarpa. Men kameran är begagnad och lite gammal så det kanske är något vi får försöka leva med, om jag nu inte orkar ta med mig den stora kameran ut, som verkar fungera bättre.


Det ser kanske inte så stormigt ut på bilderna, som är tagna i lördags, eftersom vågorna inte går särskilt höga. Detta beror dock inte på att det inte blåste utan på att vi har en fantastiskt skärgård som fångar upp det värsta och lugnar ner vågorna innan de når land. Så tror åtminstone jag att det funkar!


I hamnen gungade det rejält och vågorna hade en alldeles speciell gul färg av solnedgångsljuset. Vackert var det, och blåsigt.

I slutet av vår promenad hamnade vi i lite oländig terräng för att försöka fota följande fasad, med tillhörande skylt, lampa och murgröna. G var inte helt nöjd över att vara fasthållen, vilket var nödvändigt eftersom det var brant åt många håll och åt ett av hållen låg havet, så vi gick ganska snabbt därifrån. 

Väl hemma igen åt vi äppelkaka tillsammans alla tre i skenet av ett levande ljus och sedan hann M och jag faktiskt prata lite med varandra i lugn och ro (!), medan G satt och läste i någon bok

5 kommentarer:

  1. Såg ett inslag på Rapport från Klädesholmen i fredags om Knud. Tänkte på er på holmen som jag egentligen inte känner annat än via din blogg. Skönt att höra att ni klarat er bra. / Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, det känns tryggt att det finns folk där ute på andra sidan internet som tänker på oss och bryr sig när det stormar här på vår lilla ö! Tack för din fina kommentar!

      Radera
  2. Vilka fantastiska bilder från stormdagarna hos dig! Så vackert, men jag kan förstå att det var mindre skönt att vara ute i den kraftiga blåsten... Jag tycker du verkar behärska din kamera bra :)! Älskar den blå bilden och guldblänket i vattnet på hamnfotot - precis som i en tavla som jag såg på Waldemarsudde i fredags! /Annika F

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din fina respons på bilderna! De blev väldigt olika i färgen allihop, men det var för att ljuset liksom var olika på olika ställen och så tittade nog solen fram olika mycket också. Det är kul att experimentera lite och se vad det blir för bilder!

      Vilken tavla var det du såg?

      Radera
  3. Otto Modersohn, Afton vid Moorkanal, 1894 (olja) var det jag tänkte på! Trevlig helg! /Annika F

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...