fredag 12 februari 2021

Vintercyklingens dag - mina tips

Idag är det tydligen vintercyklingens dag och den kan vi passa på att fira med några vintercyklingstips tycker jag.

Vi har cyklat varje dag sedan sommaren 2018, då vi flyttade hit till västkusten. Just den här vintern har det känts lite extra segt kan jag medge då det varit mörkt (det är det alla vintrar), grått, blåsigt och blött för att sedan bli kallt, snöigt, och halt. 

Mina bästa tips för att vintercykla är: 

Dubbdäck - Jag låter en närliggande cykelverkstad sätta på och ta av dubbdäcken på min cykel för att slippa krångel. Det kostar några hundralappar men det är det värt. Byt till dubbdäck innan det blir halt, kanske i oktober eller så.

Sadelöverdrag - eller vad det heter. Ett fodrat överdrag med ulligull på, så du inte blir så kall.

Reflexväst - Skaffa en bra reflexväst för att synas bättre både i mörker och under dagtid. Särskilt viktigt är det med reflexväst om du, som jag, ibland cyklar på bilvägar. De gula västarna syns bäst på dagen, medan det är det reflekterande materialet som syns bäst i mörker har jag märkt. Det finns en mängd olika nu, t ex en nätt liten sele som bara består av reflekterande band, eller en mer heltäckande väst i endast reflekterande tyg, om man nu inte satser på de vanliga gula. Köp en som du känner för att ha på dig, och ha den på dig!

Belysning - Se till att din cykel har ordentlig belysning både fram och bak. Kontrollera även att du har tillräckligt med reflexer (dvs en vit fram, en röd bak och några gula på ekrarna)

Tunn mössa - När det är minusgrader har jag två tunna mössor. En i något slags vindtätt material och en yllemössa. Det viktiga är att de får plats under hjälmen, och samtidigt värmer. Man får prova sig fram.

Använd hjälm! Skaffa en hjälm du tycker om och som du kommer använda, och som passar dig. Låt försäljaren i en cykelaffär guida dig!

Vantar - tyvärr har jag inte hittat de optimala vantarna än utan kör med tumvantar i älgskinn fodrade med ull + fingervantar under, men det finns säkert bättre lösningar. Fingrarna är de jag fryser mest om nu när det är minusgrader. Tumvantarna stoppar jag i termobyxefickorna när jag måste göra mer pilliga saker, så att de värms upp av mina ben under tiden.

Termobyxor - ha termobyxor eller regnbyxor beroende på om det är kallt eller blött. När det varken är kallt eller blött har jag vindbyxor. Man vill ju inte frysa... 

Bra jacka - beroende på cykel blir man mer eller mindre varm. Jag som cyklar elcykel blir inte särskilt varm alls, då motorn gör en del av jobbet. Därför har jag en riktigt tjock dunjacka på mig, men ylletröja och en del andra lager under. Man får prova sig fram helt enkelt så att man hittar de kläder som passar en för ens cykelvanor.

Cykelvagn - Skjutsar du ofta barn med cykeln rekommenderar jag varmt en cykelvagn, för att skydda barnet mot väder och vind. Vi köpte Thules billigaste och har ett liggunderlag underst, samt fleecefilt i som vår son kan ha över benen. När det är riktigt kallt värmer jag en vetekudde strax innan vi ger oss av på morgonen, som han får sitta och gosa med.

Och sist men inte minst: Ta det lugnt! Tänk på att det kan vara halt var som helst, och sakta alltid in innan du svänger. Tänk också på att du som cyklist varken syns eller hörs särskilt väl, så ha alltid god uppsikt på annan trafik, såväl bilar som fotgängare. Använd ringklockan och sakta in innan du passerar någon gångtrafikant, man vet aldrig om de råkar ta ett litet snett steg ut mitt framför dig just när du tänker cykla om...

Vintercyklar du? Om inte: skulle du kunna tänka dig att prova? Dela gärna med dig av dina tankar och tips så blir jag glad!

7 kommentarer:

  1. Vintercyklar definitivt! Med lådcykel med barn i. skrivet en hyllning till upplevelsen här: https://ulrikanettelblad.se/det-ljuva-livet-eller-ladcykel-utan-el-pa-vintern/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantastiskt skrivet, Ulrika! Tack för att du delar med dig! :)

      Radera
  2. Jag brukar cykla året om (bor i Stockholm) men i år har det varit lite sämre med det på grund av all snö och halka (och inga vinterdäck tyvärr...). Så fort det blir bättre väglag tar jag fram hojen igen! Tack Tove för mycket bra tips :)! /Annika F

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, utan dubbdäck vågar man inte cykla på snö och is. Så du gör helt rätt i att inte ta cykeln just nu. Nästa vinter kanske du byter däck på cykeln? Hur tar du dig till jobbet nu, när du inte cyklar? Är det för långt att promenera?

      Radera
    2. Ja, det får bli dubbdäck nästa vinter tror jag. Nu går jag till jobbet, det är inte så långt men med cykeln känner jag mig så fri och kan snabbt uträtta lite ärenden om jag behöver efter jobbet och vips är jag hemma igen. Och man slipper bära tungt när man har cykelkorg. Cykeln är fantastisk! Och bra i coronatider :). Hälsar Annika F

      Radera
  3. I Paris regionen är det lika lätt eller svårt att cykla vinter som sommar. I Paris är det en fara för livet, varken cyklister eller bilister respekterar varandra eller fotgängare så det kan bli ganska kniviga situationer. Där jag bor är avstånden ganska stora och inte praktiskt när man ska handla t.ex.
    Vi cyklar mest för nöjesskull, sen går jag till affären när jag ska ha något.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här strukturella att cykelbanor eller cykelfiler inte ens finns - eller att respekten mellan olika trafikanter saknas gör mig arg... i våras hörde man om popup-cykelbanor i olika städer så kanske håller det på att vända? På de spanska orter jag bott (en stad och ett mindre samhälle) har jag aldrig cyklat. I Umeå däremot cyklar alla alltid (typ). Mina svärföräldrar var förvånade över antalet cyklar när de var och hälsade på oss. När ni cyklar för nöjes skull är ni då ute på landet eller var kan man göra det?

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...